אודות

אתר מלווה למשפחות אומנה לכלבי נחיה
פרויקט גמר, תשפ"א 2021
הפקולטה לטכנולוגיות למידה


צוות הפרויקט:
ליטל לביא ומיכל נבון.
מנחה:
נוהר רז-פוגל

בשיתוף עם המרכז
הישראלי לכלבי נחיה.
גל דנון ואלי בן-בוחר


©️ כל הזכויות שמורות למכון טכנולוגי חולון HIT

תקשורת ושיעורי משמעת

הגורים הקטנים והחמודים שקיבלתם ייהפכו בקצב מסחרר לכלבים חזקים. כמו כל מתבגר.ת גם הכלבים שלכם ינסו לבחון את גבולות המותר והאסור. כיוון שהכלבים יעשו שימוש בכוחם, חשוב שתהיו מסוגלים לשלוט בהם. עליכם ללמד את הכלב.ה להישמע לפקודות הבאות בכדי שחייכם יהיו קלים בהרבה וכך יהיו גם חיי הגור.ה.
בנוסף זהו הבסיס לתקשורת נכונה ונעימה עם הכלב.ה ודרך מצוינת לתרגל ולעייף את הכלב.ה מבחינה מנטלית שתקנה לכם כלב.ה רגוע.ה ונוח.ה בבית.
כיצד תלמדו את הגור.ה להבין את משמעות הפקודות? שיעורי משמעת יהיו חלק מההדרכה שתקבלו מהמדריכים. תפקידכם יהיה לחזור על שיעורים אלו יחד עם הגור.ה.
פקודות המשמעת הן הבסיס לכל סוג של אימון וחשוב שכלבכם ילמד להיענות לפקודות באופן נינוח וחיובי. אגב, במרכז הישראלי לכלבי נחיה נהוג לתת לכל הכלבים הוראות בלשון זכר על מנת לקבל אחידות בין כל הכלבים שלנו.
להלן רשימת פקודות בסיסיות בהן אנו עושים שימוש:
1. "שב" - הכלב.ה יושב לשמאלכם. קרוב אליכם כאשר הראש במקביל לברך שמאל.
2. "ארצה" - הוראה לכלב.ה לשכב לצד הנוהג.ת בצד שמאל בסמוך לרגליכם.

3. "הישאר" - הוראה לכלב.ה להישאר במצב של "שב" או במצב של "ארצה" עד אשר ישוחרר בפקודת "חופשי".
4. "חופשי" - שחרור הכלב.ה ממצב של הקפדה על משמעת למשחק.
5. "ביזי" - כאשר אנו רוצים לעודד את הכלב.ה לעשות את צרכיו במקום הנכון בלבד.
6. "אליי" - קריאה בצירוף שם הכלב.ה ו 2 שריקות בכל פעם שתרצו שהגור יגיע אליכם. עבור אדם עיוור חשוב שהגור יגיע ממש עד אליו וייגע בו פיזית.
7. "למקום" - הוראה לכלב.ה לגשת למקומו הקבוע בבית.
8. "לאט" - הוראה לכלב.ה להאט את קצב ההליכה.
9. "האפ-אפ" - עידוד לכלב.ה להגביר את קצב ההליכה.
10. "עזוב" - לעזוב צעצוע או משהו בפיו של הגור.ה בפקודה.
את פקודות המשמעת מלמדים בצורה הדרגתית ונעימה לפי גיל הכלב.ה והיכולות שלו.
לימוד הפקודות נעשה תמיד בצורה חיובית ונעימה יחד עם הרבה עידוד וחיזוקים. ככלל כל פקודה יש לומר פעם אחת בצורה נעימה ולא לחזור מספר רב של פעמים.


התנהגות הגור

נושא התנהגות הגור הוא ליבת העיסוק שלכם בשנה הראשונה לחייו. המדריכים ינחו אתכם כיצד לפעול בהתאם למצבים השונים שתחוו בבית ובחוץ. לכל גור יש אופי אחר והמדריכים יתנו עבורכם את המענה הנכון ביותר לגור שלכם.
נשיכות
גורים נושכים!! כך הם מגלים את העולם. אנחנו נאפשר לגור לנשוך אך ורק את החפצים שלו.
כאשר הגור נושך חפץ אחר בבית או בני אדם, יש להגיב למקרה ולנסות להפסיק זאת ע"י סמכותיות הולמת. במקביל כדאי להציע לגור צעצוע שיהווה חלופה לנשכנות.
מומלץ לא לשחק עם הגור במשחקי נשיכה עם הידיים שלנו ולא לאפשר לאחרים לעשות זאת, כך הגור ילמד שאסור לנשוך אותנו בזמן משחק.
על נשכנות מוגזמת ניתן לדווח בגוריפורט
נבחנות
במידה ומדובר בנביחות בזמן משחק עם כלבים אחרים - אין צורך לעשות משהו בנדון. זו התנהגות נורמלית. כדאי להגיב אם הנבחנות נמשכת יתר על המידה (מעל דקה).
נביחה לקבלת תשומת לב: במידה והגור נובח ונדמה שהוא מבקש משהו או רוצה תשומת לב, חשוב מצידכם לא לעודד את הבקשה ע"י מתן מיידי של תשומת לב או הדבר המבוקש עצמו (לדוגמה – צעצוע). מתן מיידי של הדבר יעודד את הגור לנבוח יותר ויותר. כדאי להתעלם ולא ליצור קשר עין למשך כמה שניות ורק לאחר תום הנביחות אפשר לשקול לתת לגור את אשר רצה.
נביחה ליציאה לצרכים: לעיתים הגור נובח כי הוא מבקש לצאת לצרכים. חכו קצת עד תום הנביחות ורק אז צאו איתו לצרכים ביוזמתכם.
נבחנות כתגובה למתרחש בעולם: נביחות החוצה או על רעשים יש לנסות להמעיט מאוד. תגובה מיידית ושימוש במשמעת יעזרו מאוד בסיטואציה כזו. לחבר את הגור לרצועה ולהחזיקו מחובר לכמה דקות גם כן עוזר מאוד.
על נבחנות מוגזמת ניתן לדווח בגוריפורט


גיל ההתבגרות

בערך בגיל 7 עד 8 חודשים חלק מהגורים מתחילים את גיל ההתבגרות שלהם.
לעתים תקופה זו מלווה בהתדרדרות התנהגותית הכוללת הרס, צרכים בבית ועוד.
אפשר לחזור אחורה מבחינת אימון הגור בהתאם לבעיית ההתנהגות שאתם חווים.
לדוגמה - לחזור לנקודת קשירה במידה והגור איננו מסוגל להישאר לבד בבית ולאט לאט לבנות את האמון מחדש (בהדרגה, כמו תהליך הגמילה מהכלוב).
עוד דוגמה - להוריד ליותר פעמים ביזי ולחזק בצורה בולטת כאשר עושה במקום שרצינו.
אל תשכחו שהמטרה שלנו לייצר לכלב הצלחות, ואם קשה לו - נעזור לו להצליח בכך שנוריד את רמת הציפיות שלנו ממנו למרות הגיל!


פחד מחפצים או אנשים

חלק מהגורים מגיבים בחשש במצבים מגוונים. תנוחת זנבו של הגור מהווה עדות נאמנה למצבו הנפשי של הגור. אתם תדעו שהגור שלכם מפחד או לחוץ, מחפצים בלתי מוכרים. כאשר זנבו מוטה כלפי מטה.
בנוסף בלימה פתאומית, השתופפות ונבחנות יכולים להעיד על כך גם כן. במקרה זה, יש לעמוד במקומכם ולא להתרחק משמעותית ממקור ההרתעה. אם תתרחקו בעקבות משיכת הגור הוא ילמד שמשיכה חזקה "עובדת" עבורו והחשש יקבל לגיטימציה. המתינו בשקט וברוגע ואפשרו לגור לחקור את המצב. תנו לו לחזור לפי רצונו אליכם. אתם אלו שיעניקו לו בטחון. אין צורך להכריח את הגור להתקרב אל העצם שנראה לו כמאיים.
הגור עצמו ישקול את המצב וסביר להניח שסקרנותו תגבר, והוא עצמו יחליט לגשת ולברר. ניתן לעזור לגור הססני לרכוש בטחון ע"י התייחסות מרגיעה ושלווה. שמירה על השלווה העצמית שלך תקרין בטחון גם כלפי הגור, ובמהרה הוא ישתכנע שאין מקום לפחד. כדאי לחזק בעזרת מזון כל צעד קטן שיבחר הגור לעשות מרצונו לכיוון הגורם המאיים.
דווחו על מקרים כאלו למדריכים.
על התנהגות כזו חשוב לדווח גם בגוריפורט


עבודה מול היסחים

התמודדות עם היסחים היא יומיומית. אנשים מוכרים, חתולים ובעיקר כלבים הם אלו שגורמים לכלבים שלנו להיות מוסחים. הכלבים לרוב נרגשים ומושכים מאוד חזק לכיוון ההיסח.
הכלל העקרוני המנחה הוא: אל תאפשרו לכלבים להגיע אל ההיסח כאשר הוא מושך!

אם תאפשרו לו להגיע אל הכלב "החבר", הכלב שלכם בעצם מקבל פרס (חיזוק חיובי) על המשיכה החזקה שהרגע ביצע. התנהגות מחוזקת תחזור על עצמה עוד ועוד.
לימוד שליטה במשיכות וקבלת תשומת לב הכלב וכמו כן היכולת לשמור על שטף ההליכה היא חשובה מאוד ממש מהשבועות הראשונים. זו אחת הפעולות הקשות והחיוניות להצלחת הכלב בתפקידו.
הקפידו על קבלת הדרכה מתמשכת בנושא מהמדריכים שלכם.