אודות

אתר מלווה למשפחות אומנה לכלבי נחיה
פרויקט גמר, תשפ"א 2021
הפקולטה לטכנולוגיות למידה


צוות הפרויקט:
ליטל לביא ומיכל נבון.
מנחה:
נוהר רז-פוגל

בשיתוף עם המרכז
הישראלי לכלבי נחיה.
גל דנון ואלי בן-בוחר


©️ כל הזכויות שמורות למכון טכנולוגי חולון HIT

שגרת צרכים (ביזי)

אחד היתרונות לגידול גור בתוך הבית, הוא הקניית הרגלי ניקיון בגיל מוקדם. כל כלב נחיה חי בתוך ביתו של בעליו העיוור והכרחי הדבר שאפשר יהיה לסמוך עליו מבחינת הרגלי ניקיון. בתחילה נוטה הגור לעשות צרכיו לעתים קרובות ויש צורך להוציאו למטרה זו בתדירות רבה ככל שניתן.
מועדים חיוניים לעשיית הצרכים:
- השכם בבוקר, עם ההשכמה
- מס' דקות לאחר ההאכלה
- עם התעוררות משינה ממושכת
- אחרי שעת משחק
- לפני כל הליכה! ניתן גם בסיומה
- בערב, לפני השינה
קחו בחשבון שגור אינו מסוגל להתאפק, וכל עשיית צרכים במקום המתוכנן - ראויה לעידוד ודברי שבח. תיווכחו שהוצאת הגור לנקודה מתאימה סמוך לבית, ברווחי זמן קבועים, שווה את המאמץ ובמהרה יבקש הגור בעצמו לצאת למטרה זו.

המטרה שלנו כמשפחת אומנה היא ללמד את הגור שגרת צרכים נכונה במקביל לתהליך הגמילה בבית.. בהתחלה כשהגור קטן ואנחנו לומדים את שגרת הצרכים שלו, נצא איתו כ 10-12 פעמים ביום. זו האחריות שלנו ולא של הגור, ולכן לא נכעס עליו אם הוא מפספס בבית.

מה לעשות אם הגור צריך צרכים בזמן הליכה?
תוך כדי הליכה חשוב שלא נאפשר לגור לעשות צרכים ככל שניתן!!
במידה וזיהינו שהגור צריך צרכים ננסה להגיע לאזור צרכים שאנחנו בוחרים ולא באמצע המדרכה. ננסה ללכת הליכה מהירה יותר עד שנאתר מקום מתאים. אם אין מקום כזה בנמצא - אפשרו לגור להתרוקן על גבי הכביש ולא על המדרכה (הקפידו על בטיחות הגור!).
אם הגור בוגר מספיק, ניתן לנסות ולהושיב את הגור למשך דקה לצידנו. זה עוזר לו בהתאפקות ומאפשר לנו להגיע לאזור צרכים מסודר.


צעדים ראשונים

שבועיים ראשונים - אלו השבועות הקשים ביותר להליכה עם הגור שאינו רגיל לנוכחות הקולר והרצועה.
הגור רואה בביתכם מקום מוגן ונעים וקשה לו יותר לצאת החוצה, בעולם הגדול יש המון גירויים שיכולים להוות "איום". בתחילה יש לבצע הליכות קצרות בסביבת אזור המגורים. אין ללכת עם הגור למקומות סואנים מדי.
הרמת הגור על הידיים כחלק מהתמודדות עם חוסר רצון ללכת מותרת אך לא כתחליף להליכה.
שימו לב שהגור שלכם יתחיל למשוך כאשר מתקרבים הביתה, נצלו זאת בכדי לעודד את ההתנהגות של הליכה עם רצועה. דרך נוספת היא להיעזר בצעצוע כדי לעודד את הכלב ללכת. בנוסף ניתן לאפשר לאחד מבני המשפחה ללכת לפני הגור כדי לעודד את הגור לעקוב אחריו.
מרבית הגורים יתמודדו עם העולם סביבם ללא קושי מיוחד, אחרים (רגישים יותר) יכולים להיות מושפעים לרעה מסביבות רועשות ועמוסות מדי, במידה והגור מפגין חשש התקדמו בהדרגתיות רבה יותר והתייעצו עם המדריכים.
גיל שלושה חודשים ואילך - כעת משעברנו את תקופת ההסתגלות לבית החדש ולהליכה עם רצועה עלינו לשנות מעט את הכללים. כעת נרצה לבקש מהגור הליכה רציפה ללא עצירות וללא הרמה על הידיים, בכדי להשיג התנהגות זו שפת הגוף היא הכלי הראשון העומד לרשותנו. עמידה זקופה ומבט לכיוון ההליכה היא הפעולה הראשונה, אם הגור מסרב להתקדם עודדו אותו להמשיך ברצף ההליכה, עצירה מעודדת הססנות מצד הכלב. יש לשאוף להמשיך שטף ההליכה.
אם אתם חווים קשיים מיוחדים עם ההליכה - העזרו במדריכים.
כלב נחייה בתפקיד אינו הולך מנקודת ריח אחת לשנייה ומחפש מקום לעשות צרכים, אלא הולך הליכה שוטפת וללא עצירות בכדי להגיע ליעד מסוים. הגור הוא אמנם אינו רובוט ותשומת ליבו מופנית לקורה סביבו ולכן תפקידכם לעודד אותו לחזור ולהתרכז בהליכה קדימה.


הליכה עם הכלב - כללי יסוד לחשיפת הגור לסביבה

מידה נכונה של פעילות מהווה גורם חשוב בגידולו של גור נחייה, הגור זקוק לשתי הליכות ביום לפחות. בהתחלה יש לזכור שגורים קטנים נוטים להתעייף ויש להתאים את משך ההליכה לגיל הגור.
עבור גור במשפחה אומנת להליכות משמעות רבה בהרבה מאשר לכל גור רגיל - ההליכות הם אמצעי לא רק למתן פעילות גופנית ומנטאלית לגור אלא גם אמצעי לחשיפת הגור למגוון גירויים מחוץ לבית. חשיפה נכונה של הגור היא חיונית כיוון שהיא מאפשרת לגור להתרגל למגוון גדול של גירויים עימם חשוב שהוא יחוש בנוח ככלב בוגר. החשיפה נעשית תוך כדי ההליכות היומיות, יש לגוון את מסלולי ההליכה ולאפשר לגור להכיר מגוון סביבות רחב ככל הניתן. עליכם לשים לב להתנהגותו של הגור ולדווח למדריכים על ההתנהגויות שאתם חווים בהליכות. יש משמעות לדיווחים שלכם לצורך התקדמות אימון הכלב ובניית הבטחון והתפקוד שלו בהליכות.
בטיחות תחילה:
1. הקפידו לצאת עם הגור לרחוב כשעליו קולר עם תג מזהה ורצועה
2. אין לרוץ עם הגור. ריצות ספורטיביות אינן מתאימות לגור!
3. אין לרכב על אופניים כחלופה להליכה עם הגור
4. אין ללכת עם הגור הליכה ממושכת בשעות בהן עומס החום הוא כבד
5. שחרור הגור יתבצע רק לאחר סיום מתן החיסונים ורק במקום מותר ע"פ חוק ובו לגור לא צפויות סכנות (רכבים, רעלים, זכוכיות וכד')


תרגול מדרגות

עליה וירידה במדרגות איננה ברורה מאליה בתחילה. ישנם מצבים בהם תרימו את הגור על הידיים בכדי לסייע לו. עליכם לנסות להיגמל מכך תוך שבועיים שלושה.
כתרגיל כדאי לתת לגור לעלות ולרדת את 2 המדרגות האחרונות בגרם. כך יפתח ביטחון שזה ניתן לביצוע.
כאשר הוא מראה בטחון לעליה וירידה אפשרו לו לבצע זאת בחופשיות. שימו לב לכך שהגור עולה לידכם בצד שמאל ולא נצמד באופן טבעי לקירות!!! הצמדות לקירות מהווה סימן לחוסר ביטחון. עדכנו את המדריכים אם זה אכן המצב מוקדם ככל שניתן.


ישיבה חברתית

מסעדות , חדרי לימוד באוניברסיטה, ישיבה במקום העבודה ועוד.
בכל המצבים הללו אנו מעוניינים שהכלבים ישבו/ישכבו לידנו לזמן ממושך ויהיו "כלא נראים".
לשם כך תמיד מומלץ להתכונן מראש ולא לצפות שכך יהיה (בטח לא בתחילת הדרך).
מה כדאי לעשות לפני: לעשות הליכה ממושכת. ניתן לבצע שיעור משמעת. אפשר לשקול הרצה חופשית ו/או משחק עם כלבים - זה מעייף אותם וכך הם מגיעים עייפים למקום שבו נרצה אותם פחות אנרגטיים.
כאשר הגורים קטנים, כמה דקות יכולות לעייף אותם להרבה זמן.
עבור הסטודנטים - כשהגורים קטנים, כדאי להעיר אותם בהפסקה בין השיעורים ולא "למתוח את הגבול" לטובתכם, להוציא אותם לביזי, לשחק כמה דקות ולחזור לכיתה/למשרד. עם הזמן, כשתכירו יותר את שגרת הצרכים של הגור שלכם, תאריכו את הזמנים בין ביזי לביזי.
כלב נחייה צריך ללמוד לשבת בין הרגליים של הבעלים כאשר הרצועה מונחת מתחת לירך. זה יעזור לכם מאוד "לשלוט" בגור (במקרה של נביחות, נשיכות והתעסקות עם דברים לא רצויים).
קרבת הגור אליכם מאפשרת לראות במה הגור מתעסק וכך תוכלו לנהל אותו בהתאם. מומלץ להרגיל את הגור לישיבה כזו כבר מההתחלה. ניתן לתת לגורים קטנים משהו ללעוס כשאתם צריכים אותו מרוכז ושקט. חשוב שהמשחק עצמו יהיה לא רועש כדי שלא יפריע לכם ולסביבה. זכרו שזה שלב זמני ובסוף הגור יצטרך ללמוד לשבת בשקט מבלי שאנחנו נתעסק בו.


נושאים לחשיפה

1.היכרות: אפשרו לכלב להכיר מבוגרים וילדים . שימו לב לנשכנות של הגור בתחילת הדרך.

2 .תנועת רכבים: חשוב שהגור יתרגל לתנועת רכבים לצידו ויחוש בנוח גם בקרבת כבישים סואנים. שמרו על מרחק בטוח מהרכבים. הקפידו על חשיפה הדרגתית.

3 .כלבים: מפגש עם כלבים הוא המעניין ביותר עבור הגור שלכם. בשבועות הראשונים תנו לגור שלכם לפגוש כלבים אחרים ולשחק אך זכרו תמיד להיזהר מכלבים שעלולים להיות תוקפניים כלפי הגור שלכם

4. חתולים: במפגש עם חתולים אין לעצור, הגור שלכם עלול לפתח עניין רב בחתולים ככל שיתאפשר לו לשחק איתם. השתדלו להמשיך בהליכה כאילו החתול לא נמצא שם, משכו את תשומת לב הגור בעזרת שמו והמשיכו בהליכה. אל תעודדו רדיפה אחר חתולים!

5. גבהים ומעליות: יש לתרגל נסיעה במעלית. כמו כן, הליכה עם הכלב בסמוך לנקודה שבה הכלב יכול לראות מקום נמוך, לדוגמה מעקה שקוף בקומה עליונה בקניון או בסמוך למעקה בחדר המדרגות.

6. מדרגות נעות: יש סרטון בנושא זה. בנוסף במהלך ביקורו של מדריך יתבצע תרגול של עליה וירידה במדרגות נעות. שימו לב לנושא זה. אם הגור מראה חשש אל תתקדמו ללא ליווי המדריכים.

7. רעשים: רעש פתאומי בקרבת הגור יכול לגרום לתגובה חזקה של פחד. חשיפה לרעשים מגיל מוקדם חשובה, טיילו עם הכלב באזורים בהם הרעש הוא חלק ממאפייני הסביבה לדוגמה מרכזי ערים.
גם בבית היו זהירים בעת חשיפה לרעשים. לדוגמא בעת הפעלת שואב אבק בפעם הראשונה אל תעשו זאת בקרבת הגור אלא בחדר הסמוך. צפו בתגובת הגור – אל תחייבו אותו להתקרב למקור הרעש. במידה והוא חושש נסו שנית ממרחק רב יותר. מצאו את המרחק בו הגור חש נינוח עם הרעש. עם הזמן הגור יצבור ביטחון גם כאשר הרעש יתקרב בהדרגתיות.

8. ריחות: ריחות חזקים גם הם חלק מהסביבה העירונית. הליכות בשווקים או בסמוך לחנויות לממכר בשר יכולים לעזור בחשיפה לריחות.

9.משטחי הליכה עם מרקמים שונים: חשוב להרגיל את הגור ללכת על משטחים שונים כחלק מהחשיפה. על הגור לחוש בנוחות על מגוון של משטחים. לדוגמה מכסי ביוס, רשתות ניקוז של ביוב.

10. נסיעות ברכב פרטי: מקומו של הגור הוא על רצפת הרכב בין רגליו של הנוסע לצד הנהג.
כמו ילדים גם גורים עלולים לחוות בחילה בעת נסיעות - התייעצו עם המדריך במידה ונתקלת בקושי זה.

11. תחבורה ציבורית: הקפידו שכלבכם לובש שכמיה עם סמל המרכז בעת נסיעה בתחבורה ציבורית. בנוסף דאגו להצטייד בתעודה המזהה מהמרכז.
מקמו את הכלב תחת המושב, הרחיקו אותו מן המעבר כדי שעוברים ושבים לא ידרכו עליו. מנעו מהכלב לחטט ולאכול לכלוך מרצפת הרכב. במידה ונתקלתם בקושי התייעצו עם המדריכים.


כניסה למקומות ציבוריים

לאן מותר לי להיכנס עם הגור? החוק המאפשר כניסה למקומות ציבוריים חל על הגור כאשר הוא לובש ווסט זיהוי ובעליו מצוידים בתעודה מתאימה. מומלץ לתאם מראש במקומות שיכולים להיות בעייתיים כמו בתי מלון, אולמות אירועים.
הגדרת מקום ציבורי כוללת מסעדות, קניון, סופר, חנויות, משרדי ממשלה וכו'. כמו כן, כמובן לעלות לכל תחבורה ציבורית - אוטובוסים ורכבות.
כדי להיכנס למקומות הללו על הגור להתנהג יפה ולהיות גמול מצרכים!! לכן לא ניקח אותו לפני גיל 4 חודשים. מומלץ שיהיה לכם את החוק בהישג יד - מודפס או בטלפון - כדי שניתן יהיה להציגו במידת הצורך.
מה קורה במקרה של התנגדות לכניסה למקום ציבורי? יש להסביר שהחשיפה של הגור חשובה על מנת שידע לתפקד בסביבות כאלה כשיהיה כלב נחיה בעתיד. ניתן להציג את החוק ולהסביר שהוא מחויב להכניס אתכם.
חשוב לזכור להיות סבלניים לאנשי האבטחה בכניסות למבנים, לפעמים הם סתם חוששים לעבודה שלהם וממלאים אחר הוראה פשוטה של לא להכניס בעלי חיים.
אל תכנסו לעימות מיותר אם למרות הכל מסרבים לכם כניסה. עדכנו את המדריכים והם ייקחו את הנושא לטיפול מערכתי מתאים.