אודות ארגון אקים

אגודה לאומית לקידום אנשים עם מוגבלות שכלית בישראל.

חזון עמותת אקים

חזון אקים הוא לעשות את החברה הישראלית מקום טוב יותר לאנשים עם מוגבלות שכלית ובני משפחותיהם: חברה מכבדת, חמה ומקבלת, המאפשרת מימוש עצמי, מתוך הכרה בשונות ומחויבות לשוויון הזדמנויות. בעזרתכם אנו תקווה כי נוכל לממש חזון זה.

קישור לאתר האינטרנט

מהי מוגבלות שכלית?

בישראל יש כ- 34,500 אנשים עם מוגבלות שכלית. מוגבלות שכלית מאופיינת בעיכוב התפתחותי, בקשיים בהבנה ובלימוד, וברמת משכל נמוכה באופן משמעותי מהממוצע. אנשים שיש להם מוגבלות שכלית צריכים במידה כזו או אחרת תמיכה בחיי היומיום שלהם: סיוע בניהול בית, תמיכה בניהול כספים, ליווי והדרכה בעבודה, הנגשה קוגניטיבית של מידע לרמת הבנתם ועוד.
אנשים עם מוגבלות שכלית הם אנשים כמו כל אחד אחר והם חלק מהקהילה בה אנחנו חיים. ככאלה הם זכאים לחיים מלאים ולהשתתפות שוויונית בחברה. מדינת ישראל חתמה על האמנה בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות בשנת 2007 ואשררה אותה בשנת 2012. בכך, התחייבה המדינה לקדם את ההנאה המלאה והשווה של כל האנשים עם מוגבלויות, ובהם אנשים עם מוגבלות שכלית, מזכויות אדם וחירויות הפרט.

תחומי התנדבות בארגון אקים

מועדון

המועדון הינו מסגרת תרבותית, חינוכית וחברתית עבור אדם עם מוגבלות שכלית מעל גיל 21. מסגרת זו פועלת בשעות אחר הצהריים ומלווים אותה רכז/ת מועדון ומפעילי חוגים שונים. אקים פועלת למען פיתוח שירותי פנאי מכלילים עבור אנשים עם מוגבלות שכלית, ושואפת ליצירת מגוון רחב של מענים בתוך הקהילה ובמקומות הייעודיים לכך – במתנ"סים, מרכזי בילוי ועוד. מתנדב שיבחר להשתלב במועדון, יוכל לסייע בהפעלת חוגים קיימים או בפתיחת חוגים חדשים על פי צרכי המועדון כמו: חוג אקטואליה, מחשב, אומנות, בישול וחוגים נוספים אותם המתנדב יכול להפעיל ממגוון תחומי העניין או התחביבים שלו. לחילופין, יוכל המתנדב לבחור גם בסיוע פרטני ביצירת מענים מותאמים אישית לצרכי הפנאי של אדם מסוים.

מועדונית

מסגרת תרבותית, חינוכית וחברתית עבור ילד / נער עם מוגבלות שכלית מתחת לגיל 21. המועדונית פועלת בשעות הצהריים. מתנדב שיבחר להשתלב במסגרת זו, יוכל לסייע בהפעלת חוגים חדשים. גם כאן קיים צורך בחונכות אישית.

חונכות אישית למשפחות בקהילה

סיוע למשפחות במתן שירותי חונכות אישית למשפחות בהם ילד/ נער עם מוגבלות שכלית מתגורר בבית. המטרה של פרויקט זה היא לסייע לילד/ נער בהתאם לצרכים המיוחדים שלו.

קייטנות צעירים בחודשי הקיץ

במחצית השנייה של חודש אוגוסט. מתנדב שיבחר להשתלב בקייטנה יסייע בהפעלת הקייטנה, בהדרכת וליווי החניכים.

מסגרות דיור חוץ ביתי

אקים שואפת לאפשר לכל אדם לממש את זכותו למגורים בקהילה כאחד האדם. אקים מפעילה מסגרות דיור בקהילה ברחבי הארץ, אשר מעניקות לכל אחד מהדיירים סביבה תומכת המסייעת לו להתקדם ולשפר את איכות החיים שלו, תוך השתתפות פעילה בחיי היום-יום בקהילה. במסגרות הדיור החוץ ביתי ניתנים לדיירים כל השירותים הנחוצים המקיפים את מכלול חייו: מגורים, טיפול, בריאות, תעסוקה, תכניות קידום, חינוך, פנאי, שירותים סוציאליים ועוד. במסגרות אלה יוכל המתנדב לסייע בשיפור איכות חייהם של הדיירים בשלל דרכים, הן באופן פרטני והן באופן קבוצתי.

פרויקט נעים בקהילה

ליווי וטיול עם אנשים עם מוגבלות שכלית המוגבלים בניידות על מנת לאפשר להם לחוות חוויות יומיומיות כגון: טיול בקניון או בחוף הים, לחשוף אותם לקהל הרחב ולחשוף את הציבור לנוכחותם הטבעית של האנשים עם מוגבלות בכלל התחומים ומקומות בחברה.

תעסוקה

אקים שואפת לאפשר לאנשים עם מוגבלות שכלית את הזכות למימוש עצמי, ורואה באפשרות לעבוד את אחד מערכי היסוד המייצגים חיים נורמטיביים והשתלבות בקהילה. מתוך שאיפה זו, אקים פועלת למען שילובם, ככל האפשר, של אנשים עם מוגבלות שכלית בשוק החופשי. במקביל, אקים מפעילה מסגרות תעסוקה שונות (כגון מרכזי יום טיפוליים ומפעלים שיקומיים) המהווים סביבת עבודה תומכת, המאפשרת לכל אדם לתפקד על פי יכולתו האישית ולמצות את הפוטנציאל הגלום בו. פעילות התנדבותית במסגרות אלה יכולה לכלול סיוע אישי או קבוצתי, על פי צרכיהם של העובדים במסגרת.