הכלב שלי ואני

כל מה שתרצו לדעת על גידול כלב

Alternate Text

תהליך האימוץ

בחירת כלב

משמעות האימוץ היא הכנסת חבר חדש לתא המשפחתי ולכן רצוי ש כל בני המשפחה יהיו שותפים בכל שלבי התהליך. יש כלבים נבחנים, כאלה שנרתעים מפני ילדים, או כאלו שאינם מסתדרים עם כלבים אחרים. אל תתפשרו, היוועצו ביועצי האימוץ, שיעזרו לכם למצוא את הכלב שיתאים לכם ולאורח החיים שלכם.

קריטריונים לבחירת הכלב

גזע

בעמותות ובאגודות השונים נמצאים גם כלבים גזעיים וגם כלבים מעורבים. הגזעיים אמנם מרשימים מאוד, וקל לדעת לאיזה גודל הם יגיעו ומה יהיו תכונות האופי שלהם, אך הם נוטים לסבול ממחלות גנטיות בהתאם לגזעם. הכלבים המעורבים בריאים יותר ובעלי גודל, צבע ואופי מגוונים.

גודל

גודל הכלב אינו מעיד בהכרח על אופיו, אך באופן כללי כלבים גדולים זקוקים ליותר מזון, מרחב ופעילות פיסית. בכלבים קטנים קל יותר לשלוט בטיולים, דבר חשוב אם יש במשפחה ילדים.

גיל

לכלב מבוגר כבר יש הרגלים קבועים, לטוב ולרע. לרוב הוא יידע לעשות את צרכיו בחוץ ולא לזרוע הרס בבית, והוא יוקיר לכם תודה על הבית החדש שהענקתם לו.
לעומתו, גור צריך לעבור תקופת הסתגלות בת כחודש, במהלכה מלמדים אותו לעשות את צרכיו בחוץ ולא להרוס את הבית בכרסומיו ובמשחקיו, כך שמדובר בהשקעה גדולה יותר של זמן ותשומת לב.

שם

חלק גדול מהכלבים הנמצאים באגודה/עמותה הובאו על ידי בעליהם הקודמים, והם רגילים לשם שניתן להם. לכלבים שנמצאו משוטטים ולא ידוע מהו שמם המקורי (אם היה כזה), מוענק שם בהגעתם לאגודה/עמותה. בכל מקרה, ניתן להחליף לכלב את שמו והוא יתרגל אליו לאחר תקופה לא ארוכה. אם החלטתם לשנות את שם הכלב, מומלץ לבחור בשם קליט בן שתי הברות, ולהימנע משמות שדומים בצלילם לפקודות כמו "שב", "ארצה", "בוא".

הרבה מבתי הגידול לא עובדים בפיקוח, הכניסה של הנקבה להריון באופן תדיר מובילה לסכנת חיים, תנאי גידול צפופים, הזנה וטיפול רפואי לא כמו שצריך ועוד.


גזעים פופלרים

לברדור

Alternate Text שייך למשפחת כלבי הציד, הוא אינו רוצה לפגוע ולפגום בציד ולכן הנשיכה שלו עדינה, מה שאוטומטית מרגיע אותנו כבעלים כשאנחנו משאירים אותו עם ילדים קטנים אבל חשוב לזכור שמדובר בכלב גדול ממדים שלרוב ילדים לא יצליחו לטייל איתו.
Alternate Text הוא פעיל במיוחד, זריז, מלא ביטחון עצמי ועקשן. שחיין מצוין, מאוד מאוזן וכמעט אף פעם לא אגרסיבי. יש לו אישיות מלבבת שבזכותה הוא חיית מחמד נהדרת.
Alternate Text מדובר בכלב מאוד אינטליגנט שקולט מהר אבל חייב אילוף נוקשה. בנוסף הוא כלב מאוד אנרגטי שזקוק להמון פעילות, לפחות שעתיים או שלוש שעות של טיולים ומשחקים ביום.

גולדן רטריבר

Alternate Text בדומה ללברדור, גם הגולדן הוא כלב ציד שתפקידו להביא את הציד לאחר נפילתו. נחשב לכלב משפחה מצוין הודות למנשך רך ולאופי מאוד מאוזן.
Alternate Text הגולדן נמהר, נמרץ, ופעיל, בעל חוש ריח מצוין וזיכרון יוצא דופן. אין בו טיפת אגרסיביות, הוא נובח לעתים נדירות והוא לא כלב שמירה. הוא עדין, אינטליגנט, רגוע ומאוזן ומהווה חיית מחמד נהדרת.
Alternate Text הגולדן הוא כלב פופולארי, חברותי ואינו אוהב להישאר לבד. כשמאמצים אותו חשוב לקחת בחשבון שהוא זקוק להמון פעילות, לפחות שעתיים או שלוש ביום, אחרת האנרגיה שלו תתורגם להרס בבית.

האסקי סיברי

Alternate Text להאסקי כוח סבל עצום, הוא מאוד עצמאי ויש לו נטייה לשוטטות. בתור חיית מחמד הוא חברותי ומביע חיבה. הוא אינו כלב שמירה טוב כי הוא לא מודאג מאנשים זרים. הגזע הזה בדרך כלל לא אגרסיבי עם כלבים אחרים, אך דורש אילוף נוקשה, חזק וסגור מאוד.
Alternate Text לא פשוט לגדל אותו ויש מאלפי כלבים שיגידו שהוא אחד הגזעים המאתגרים. ההאסקי, שנועד למרחבים פתוחים, זקוק להמון פעילות ויהיה ממש מתוסכל אם יכלאו אותו בבית סגור. יש לו נטייה לילל כמו תן ולגרום ללא מעט בעיות עם השכנים ובנוסף הוא נוטה לשוטט ולברוח ולכן יש לגלות אחריות יתרה.

פינצ'ר

Alternate Text כלב משפחה נוח ומאוזן, מאוד ערני ומשמש ככלב שמירה מעולה. אמנם הוא קטן במימדים ולא מסוגל לעשות נזק משמעותי אם יתקוף, אבל תפקידו להתריע בנביחה כשמישהו מאיים על ה"להקה שלו".
Alternate Text הוא מלא אנרגיה, חברותי ואוהב לשחק, נקי, בעל מזג נוח, מצוין עם ילדים ויכול להיות חבר מושלם למשחק איתם. הוא כלב קטן במימדים ומתאים מאוד לדירה, אבל עדיין זקוק להוצאת אנרגיה ולטיולים. על אף גודלו מומלץ לאלף אותו ולהכניס גבולות ומשמעת.

רועה גרמני

Alternate Text הוא משמש גם ככלב הרחה לחומרי נפץ, כלב חילוץ והצלה, ככלב שמירה, כלב נחיה וכמובן כחיית מחמד נאמנה. הוא ערני, מאוזן, מלא ביטחון, אמיץ ובעל אינסטינקט תקיפה מאוד מפותח. מצד שני הוא מאוד צייתן ולא מאכזב בנאמנותו לבעליו. יש לו חוש ריח מצוין והוא מאוד נלהב לעבוד ולספק את הבעלים שלו. מסיבה זאת הוא גם ניתן לאילוף ברמה מאוד גבוהה.
Alternate Text כלב מאוד פעיל שזקוק להמון מרחב ולהוצאת אנרגיה. הוא לא אוהב להיות לבד ולא יכול לסבול את העובדה שיהיה סגור כל היום. זה לא אומר שהוא לא יכול לחיות בדירה, אבל במידה וזה אכן קורה הוא זקוק לטיולים ארוכים ומעייפים.
Alternate Text בשל אופיו מומלץ להתחיל את האילוף בגיל מוקדם ולהראות לו כבר מההתחלה מי דומיננטי יותר. חשוב להבין כי מדובר בכלב עבודה בעל יכולות גבוהות וכי טעויות בחינוך שלו או אי הוצאת כמות אנרגיה מספקת, יכולות להוביל לאגרסיביות ולכלב חסר רסן.

פקינז

Alternate Text כלב זה משמש בעיקר כחיית מחמד ובן לוויה. הפקינז הוא כלב עצמאי, בעל כוח רצון חזק ומאוד קשור לבעלים שלו. הוא לא תמיד סבלני לילדים ומרוחק מאנשים זרים. הפקינז מרבה לנבוח ויכול לשמש ככלב שמירה מצוין.
Alternate Text חשוב לזכור שמימדיו הקטנים של הפקינז אינם מעידים בהכרח על התאמתו למשפחה. אין לו סבלנות לילדים והוא לא יהסס לנשוך במידה והם יעברו את הגבול מבחינתו.
Alternate Text הוא צריך לחיות בתוך הבית, הוא לא אנרגטי במיוחד ומסתפק בטיולים קצרים. מבנה פנים פחוס מקשה עליו לנשום ולקרר את עצמו ולכן חשוב לא להוציא אותו בשעות החמות בקיץ. כמו כן יש להקפיד על סירוק יומי ועל קיצוץ השיער שנכנס לעיניים.

פודל

Alternate Text הפודל הוא כלב מאוד פעיל, חברותי, מלא חיים, אתלטי ואינטליגנט. הוא נאמן בצורה בלתי רגילה, אבל עלול להיות מאוד רכושני. הוא מסתגל בקלות, בעל אופי נוח ויכול להיות חיית מחמד נהדרת. הוא עדיין צייד בגנים שלו, שחיין די טוב ועובד המון עם חוש הריח שלו.
Alternate Text כלב אנרגטי וקופצני שזקוק להמון פעילות. חשוב להבין שאם הוא לא יקבל חינוך ואילוף נוקשים הוא עשוי לפתח בעיות התנהגות. יתרון גדול עבור בעלים רבים הוא העובדה כי הפודל נקי מאוד ואינו משיר שיער כלל, אך מצד שני הוא דורש סירוק לפחות פעמיים בשבוע ותספורת כל חודשיים.

בולדוג צרפתי

Alternate Text יש לו נטייה מאוד גדולה לשמור. הוא אמנם קטן, אבל מסיבי ושרירי. הבולדוג הצרפתי פעיל, אמיץ, קשוח ובעל כוח רצון מאוד חזק. הוא גם יכול להיות מלא חיבה, אינטליגנט ובעל מזג נוח. זקוק להרבה חיבה והמון חום ואהבה.
Alternate Text הוא עדין עם ילדים, אבל לרוב מאוד אגרסיבי עם כלבים אחרים. המינוס הגדול של הגזע הוא בעיות בריאותיות; יש לו אף מאוד קצר ופחוס ולכן הרבה פעמים הוא מתקשה לנשום, בעיקר בטיולים ארוכים בחום. מומלץ לעקוב אחר דלקות או קרחות שעלולות להופיע בעיניים ובין הכפלים בפנים.

קוקר ספניאל

Alternate Text כלבי הקוקר הם כלבי ציד מוכשרים, בעל חוש ריח מפותח שנותן לו המון מוטיבציה ואת היכולת להריח את הציד גם במרחק של כמה מטרים. לקוקר האמריקאי אופיו נוח יותר, הוא יותר מוצק, מאוזן וסבלני ומשמש פעמים רבות ככלב תערוכות וכבן לוויה ופחות ככלב ציד. הקוקר האנגלי יותר אקטיבי, נמרץ, עצמאי ועקשן, בעל יצר ציד מפותח, שמח ומלא חיים. יש לו כוח רצון חזק אבל גם מלא חיבה ועדין.
Alternate Text גם הקוקר האנגלי וגם האמריקאי יכולים לגור בדירה אבל הם זקוקים לטיולים קבועים ולהוצאת אנרגיה. יש לשים לב לאוזניים הארוכות שלהם ולבדוק אותן לעתים תכופות. בגלל שמדובר בכלב עצמאי ועקשן, לא תמיד הוא מוכן לעשות מה שאומרים לו ויש לו מוניטין של גזע נשכן, לכן מומלץ להיזהר עם ילדים.

בוקסר

Alternate Text הבוקסר אנרגטי, זריז, דומיננטי וחסר פחד כאשר הוא צריך להגן על בעליו. רוב הבוקסרים הם כלבים חברותיים מאוד, היוצרים קשר חזק עם בעליהם ונשארים נאמנים בכל מחיר.
Alternate Text מדובר בכלב גדול מימדים עם גוף אתלטי ושרירי, ולכן חשוב להתחיל באילוף כבר בגיל צעיר. הבוקסרים הם כלבים הנשארים אנרגטיים מאוד כל חייהם ולכן הם זקוקים להמון פעילות גופנית.

דוברמן

Alternate Text מקורו בגרמניה והוא למעשה הכלאה של הרבה גזעים עם חוש מפותח לשמירה וללחימה. הדוברמן הוא כלב חסר פחד שלא יהסס להבריח פולשים ולהגן על הטריטוריה שלו ועל בעליו. הוא בעל נאמנות עיוורת לבעליו, מלא חיים, אמיץ, אנרגטי, נחוש, אימפולסיבי ולכן חייב להיות מאוזן. הדרך להשיג זאת היא עם בעלים רגועים, עדינים אך אסרטיביים.
Alternate Text לא כולם יכולים לגדל דוברמן וחשוב להתחיל לחנך אותו מגיל צעיר ולהראות לו "מי הבוס". יש לקחת בחשבון שהדוברמן חשדן כלפי אנשים זרים וחוש השמירה שלו מאוד מפותח, גם כשהוא אמור לשמש רק כחיית מחמד. הוא כלב מאוד אמוציונאלי ולא אוהב קונפליקטים, זקוק לטיולים ולא יכול לסבול את העובדה שהוא קשור בחצר.

בורדר קולי

Alternate Text מלא אנרגיות, נחוש ועדין מטבעו. למרות שהוא כלב עבודה עם גנים מאוד חזקים ומשפיעים, הוא מסור לבעליו וקל לאילוף בגלל האינטליגנציה הגבוהה שלו. הוא מתעניין בזרים אבל לרוב אינו אגרסיבי, בעל חוש ריח מצוין אבל משתמש יותר בחוש הראייה שלו.
Alternate Text כלב מקסים ואינטליגנט עם יופי חיצוני מאוד בולט, אבל רצוי שיישאר כלב רועים ולא יגיע למשפחה בעיר שלא יכולה לספק צרכים אלו. כמעט בלתי אפשרי להוציא את תכונות כלב הרועים מהבורדר, קשה לו מאוד להסתגל לחיים עירוניים, אבל הוא כן יכול להיות כלב משפחה.
Alternate Text חשוב לזכור כי אם לא יוציא כמות גדולה של אנרגיה, הוא עלול להרוס את הבית. הוא נוטה לרדוף אחרי אופניים או חתולים, וכמעט כל דבר שזז מהר יכול להוציא אותו מאיזון ולגרום לו לרצות לתפוס אותו.

Alternate Text המידע הנ"ל הובא על ידי נעמה רולניק, יועצת אימוצים באגודה לשעבר ומאלפת כלבים


שאלות ותשובות

לכלב מבוגר כבר יש הרגלים קבועים, לטוב ולרע. לרוב הוא יידע לעשות את צרכיו בחוץ ולא לזרוע הרס בבית, והוא יוקיר לכם תודה על הבית החדש שהענקתם לו. לעומתו, גור צריך לעבור תקופת הסתגלות בת כחודש, במהלכה מלמדים אותו לעשות את צרכיו בחוץ ולא להרוס את הבית בכרסומיו ובמשחקיו, כך שמדובר בהשקעה גדולה יותר של זמן ותשומת לב.

שינוי שם לכלב תלוי בגילו, בהרגליו ובעברו. רצוי להתייעץ עם המקום ממנו אימצתם את הכלב, לרוב עדיך שלא לשנות את שמו כי אליו הוא רגיל ואליו הוא מגיב ומסב את תשומת לבו.