הכלב שלי ואני

כל מה שתרצו לדעת על גידול כלב

Alternate Text

חינוך ואילוף
הכלב

תהליך אילוף אידיאלי

כלבים רבים מוחזרים מאימוץ לרוב בעקבות בעיות התנהגות. את רוב הבעיות ניתן לפתור באמצעות אילוף, ועל ידי השקעה קטנה של זמן וכסף אפשר למנוע את עוגמת הנפש הגדולה הנגרמת הן לכלב והן לבעלים. בדף זה תוכלו למצוא מידע על הסיבות לאילוף, מתי ואיך, שיטות האילוף ועוד. באופן כללי, ככל שהכלב יתנהג יותר יפה אנחנו נחזק אותו על כך (מילולית ו/או עם טריטים).

למה צריך לאלף את הכלב?
Alternate Text

האילוף חשוב בראש ובראשונה לצורך שיפור התקשורת בין האדם לכלב ובין הכלב לאדם. כיוון שאנו רוצים ללמד את הכלב מה מותר ומה אסור, עלינו לדאוג לכך שיהיה מסוגל להקשיב ולציית לנו. כלבים שאינם מקשיבים לבעליהם עלולים לגרום נזק רב לעצמם (להידרס ולהיפצע), או לסביבה (לנשוך) וכמו כן לגרום באופן כללי לאווירה לא נעימה לכולם. ידיעת פקודות בסיסיות כמו "בוא", "שב" ו-"אליי" יסייעו לחיים נעימים ונוחים יותר, גם לכם וגם לכלבכם, ויסייעו בחיזוק הקשר שלכם ובידיעה של הכלב שהוא תמיד יקשיב לכם ויסב אליכם את תשומת לבו, לא משנה מה.


מתי להתחיל?
Alternate Text

אל תחכו עד שיתעוררו בעיות הדורשות אילוף, משום שבשלב זה הן כבר עלולות להשתרש אצל הכלב והסבלנות שלכם תעמוד במבחן קשה. לא תמיד אפשר לחזות את התנהגות הכלב בבית החדש, וההתנהגות של הכלב הידידותי שפגשתם לפני כן עלולה להפתיע אתכם. לכן, חשוב להתחיל בתהליך האילוף כבר מימיו הראשונים של הכלב בבית. אם אימצתם כלב גזעי, דעו כי לכל גזע יש תכונות ובעיות המאפיינות אותו. בעיות רבות נפתרות לאחר תקופת הסתגלות לא ארוכה, אולם בכל מקרה כדאי לאלף את הכלב גם על מנת לפתור בעיות אלה וגם כדי לשפר את התקשורת ביניכם.

גורים:

חנכו את הגור מגיל צעיר כדי שיגדל להיות בעל מזג נוח ויסתדר היטב בבית ועם בני המשפחה. בתחילה, החשיבות היא בעיקר ללמד אותו ללכת עם רצועה, לעשות צרכים בחוץ, ולתת לו להוציא אנרגיה, לשחק, להתרוצץ, לשייף שיניים וכו'. לאחר מכן, בגיל 4-6 חודשים אפשר להתחיל לאט לאט אילוף וחינוך והצבת גבולות. כלומר, פקודות וגבולות שחשוב להעביר לכלב, דברים חשובים שאתם כבעלים צריכים לדעת לפעול לפיהם ובמקרה הצורך גם יעזור בטיפול התנהגותי.

בדיוק כמו ילדים קטנים, גורים "תופסים" מהר יותר מכלב בוגר וזו הזדמנות מצוינת לפתח להם הרגלים טובים. בנוסף, כאמור, כך יתחזק הקשר ביניכם דבר החשוב לכל עתיד מערכת היחסים ביניכם ולכל בעיות או שינויים שיהיו במהלך חייכם המשותפים.


תהליך האילוף
Alternate Text

נתחיל את האילוף ב פקודות בסיסיות כגון "אליי" "בוא" "שב" "ארצה". כלומר, התהליך הראשוני הוא לחזק את הקשר ביניכם על ידי כך שהכלב יידע להקשיב לכם ולהסב אליכם את תשומת לבו וכמו כן להירגע במקרה הצורך. יש לזכור לשמור על עקביות, מתן חיזוק חיובי (חטיף ו/או אמירה) בכל פעם שהכלב מתנהג יפה - חוסר עקביות עלול "להרוס" את מה שעשינו ולהחזיר את הכלב למצבו הקודם לפני האילוף.

גורים:

את הגורים נלמד הכל מא' עד ת', החל מחינוך לצרכים והליכה עם רצועה ועד חינוך והצבת גבולות בכדי למנוע בעיות התנהגויות בעתיד. את הבוגרים נלמד בעיקר על התנהגות – מסגרת וגבולות.

Alternate Text במקרה הצורך, כאשר הכלב מגיע עם היסטוריה של בעיות כגון חרדת נטישה או במקרה ואתם מרגישים שאתם חווים קשיים וצצות בעיות, נעבור לאילוף מקצועי.


מסגרת וגבולות – למה ואיך?

כמו ילדים, כלבים חייבים גבולות ולדעת מי הסמכות שלהם, חשוב שהכלב יידע לסמוך על הבעלים שלו ולהקשיב לו. לכן, כאמור, חשוב לחזק את הקשר ביניכם ע"י פקודות בסיסיות כמו "בוא", "שב" ו-"אליי" ולשחק עם כלבכם. בנוסף, כלב צריך לדעת מה מסגרת ההתנהגות שלו, מה מותר ומה אסור לו, כלב בוחן גבולות ומחכה לתגובה שלנו. ככל שנחזק אותו על התנהגות חיובית הוא לא ינבח או "יציק" לנו כשירצה משהו. .

קריאה בשם של הכלב

Alternate Text כלב שלא יידע להקשיב לנו כשנגיד לו "בוא" ולא יסב את תשומת לבו אלינו כשנקרא לו בשם שלו עלול לגרום מבלי משים להפלת ילדים או אנשים, גם אם הדבר נובע מהבעת שמחה. בנוסף, כאשר אתם רוצים להסיח את דעתו מגירויים בסביבה שעלולים להוות טריגר עבורו (למשל בגינת כלבים או בטיול) חשוב להחזיק אותו במקום, להגיד לו לשבת, להרגיע אותו ולשמור על קשר עין.

הליכה נכונה עם רצועה

Alternate Text חשוב כבר מהתחלה שהכלב יידע ללכת יפה עם הרצועה. כלומר, לא ימשוך, יהיה קרוב אלינו וכו'. כך גם לנו יהיה יותר נעים לטייל איתו וגם יהיה פחות קשה להימנע מטריגרים שעלולים להסיח את דעתו של הכלב בזמן הטיול. עם זאת, חשוב לזכור כי המטרה של הטיול היא עשיית צרכים, הוצאת אנרגיה ותקשורת עם הסביבה ולכן חשוב שהכלב גם יידע שהוא יכול לעשות זאת ולא רק ללמד אותו להיות צמוד אליכם כל הטיול.

כלוב אילוף/גדר תיחום

Alternate Text במקרים בהם נרצה שהכלב לא ייצא מתחום מסוים בבית, בין אם בזמן חינוך לצרכים או באופן כללי, כי יש אורחים או ילדים למשל, או אפילו כי לא נרצה שיערות בכל הבית, נשתמש בכלוב אילוף או בגדר תיחום. רצוי להיוועץ עם מאלף/ת כדי לעשות זאת בדרך הנכונה ביותר אך באופן הכללי המטרה היא להציב לכלב גבולות בבית.

עלייה על רהיטים

Alternate Text חשוב לזכור שאמנם זה יכול להיות כיף ונרצה שהכלב יישב איתנו בספה או במיטה אבל ברגע שהרשינו לו קשה מאוד לגמול אותו מכך. הכלב מתרגל ויודע איפה ומה מותר ואסור לו. באופן כללי, במקרה והוא מנסה לעלות ואתם לא רוצים, תגידו לו "לא", "אסור" וברגע שיורד תגידו לו "כלב טוב" ותנו לו חטיף.

מתן אוכל בזמן הארוחה

Alternate Text חשוב לדעת שהרגע שבו הראיתם לו שזה אפשרי, כלומר, נתתם לו אוכל מהצלחת שלהם או באופן כללי מהשולחן, הוא ייצפה לזה שוב ושוב. כלומר, אם אתם תחליטו שאתם רוצים לאכול לבד, או יש ארוחה גדולה עם אורחים למשל, הוא ייצפה לכך שיתנו לו אוכל. עקב כך, הוא "יציק" לאנשים, ינעץ מבט בכל פעם שאתם אוכלים וכדומה. לכן, כבר מהתחלה, כדי למנוע את זה, רצוי לא לתת לו אוכל מהשולחן ומהצלחת שלכם, גם הוא מאוד מתחנן ומסתכל עליכם בעיניים עצובות. מספיק שפעם פעמיים הוא יידע שהוא לא מקבל, הוא ככל הנראה כבר לא ייצפה לזה בפעם הבאה.

Alternate Text

אילו שיטות אילוף קיימות? Alternate Text

ישנן שיטות אילוף המבוססות על חיזוק חיובי (תגמול הכלב על כל פעולה נכונה שהוא עושה, למשל שימוש בטון דיבור נעים, חטיף, צעצוע, חיוך או ליטוף) ואחרות על חיזוק שלילי (הענשתו על טעויות). באופן כללי, כדי שכלב יילמד משהו ויחזור על אותה פעולה רצויה יש לחזק אותו על כך. על מנת לגרום לכלב לא לחזור על פעולות לא רצויות יש לתקן אותו. תיקון הוא פעולה לא נעימה לכלב, כמו טון דיבור גבוה ואסרטיבי, משיכה קלה בקולר או ברצועה, רעש חזק או שפריץ מים. אנו כמובן לא נרצה לפגוע בכלב ולכן מומלץ להשתמש בחיזוק שלילי רק במקרים קיצוניים, שכן, לעיתים, חיזוק שלילי עלול להביא לתוצאה לא טובה.

מבין השיטות הרבות לאלף את הכלב אין שיטה שטובה מאחרת. כולן מבוססות על אותם כללים בסיסיים: ללמד אותו להקשיב לכם, להיות קשובים אליו ולביית אותו בהתאם לכללי ההתנהגות הנדרשים בביתכם. יש פקודות ציות בסיסיות - שב, ארצה, בוא ועוד - שבלעדיהן שום כלב לא יקשיב לבעליו ולא ייחשב למאולף; ויש פקודות מתקדמות נוספות שתוכלו ללמד את כלבכם. באופן כללי, כלב שיודע שקיבל חטיף במצב מסוים ו/או חיזוק מילולי, יחזור על המצב בשנית. לכן, אנו ממליצים, כמובן בעזרת מאלף/ת להתמקד עם הכלב בחיזוק חיובי במקביל לתקשורת שביניכם. שימו לב כי יש להתמיד ולחזור על החיזוק כדי לא "לאבד" את אמונו של הכלב.

Alternate Text

מתי ולמה להתחיל אילוף מקצועי

ככל שתתחילו מוקדם יותר, כך ההסתגלות של הכלב לבית, אליכם ולסביבה תהייה טובה, פשוטה ומהירה יותר. התחלה מוקדמת של אילוף מקצועי יכולה למנוע בעיות התנהגויות שלאחר מכן יהיה קשה יותר לטפל בהן. זמן האילוף משתנה בין כלב לכלב ולפי מידת ההתמדה שלכם בין שיעור לשיעור: את ה גורים יש לחנך החל מהליכה עם רצועה ועשיית צרכים בחוץ ולאחריהן פקודות בסיסיות כמו "שב" "בוא" "אליי" "ארצה" ואצל בוגרים ניתן דגש בעיקר על בעיות התנהגותיות.

מבין השיטות הרבות לאלף את הכלב אין שיטה שטובה מאחרת. כולן מבוססות על אותם כללים בסיסיים: ללמד אותו להקשיב לכם, להיות קשובים אליו ולביית אותו בהתאם לכללי ההתנהגות הנדרשים בביתכם. ישנם תהליכי אילוף גנריים, כמו למשל החיזוק החיובי, אבל כשאנחנו מדברים על חינוך במצבים מסוימים זה בהחלט יכול להשתנות מכלב לכלב וזה גם תלוי בקשר שלנו, הבעלים, עם הכלב שלנו, התקשורת שלנו, ההרגלים, השגרה וכן בגזע, גיל ואופי הכלב הספציפי. לרוב, אם נלמד את הכלב מגיל קטן להקשיב לנו ונציב לו גבולות נוכל למנוע את רוב בעיות ההתנהגות. כמו כן, נצטרך אילוף מקצועי במקרים בהן הכלב הגיע עם בעיות התנהגויות כתוצאה מעברו (כמו חרדת נטישה) אבל ניתן גם את האילוף הבסיסי להתחיל כבר עם מאלף/ת.


איך לבחור מאלף/ת?

חשוב לבחור מאלף/ת מקצועי/ת, כבר מההתחלה, שיעבדו איתכם באופן פרטני, ויסבירו לכם בזמן טיולים ומפגשים עם כלבים ואנשים איך להתמודד ומה לעשות. כל זאת, בהתאם לכלב הספציפי שלכם, לסוגו, גזעו, גילו ולפי עברו במקרים שונים. כלומר, חשוב שדרך האילוף המקצועי תלמדו לחזק את הקשר והתקשורת ביניכם בעזרת פקודות בסיסיות לכלב. התייעצו עם וטרינרים, מכרים המגדלים כלב ואף תשאלו במקומות בהם מסתובבים בעלי כלבים כמו גינות כלבים.

Alternate Text

שאלות ותשובות

ניתן ואף רצוי להביא חטיפים לגינות כלבים כדי לחזק פקודות בסיסיות (כגון "בוא" "אליי") ולחזק את הקשר ביניכם ובין הכלב. עם זאת, אין לאלף את הכלב בגינות הכלבים – הכלב עלול להביע רכושנות כלפי האוכל והבעלים שלו, לחשוף שיניים כלפי כלבים אחרים ואף לתקוף אותם וכמו כן, כלבים אחרים בגינה עלולים להתקרב אליכם ואל האוכל ולחזק את תחושת הרכושנות וההגנה על הטריטוריה שעלולה להיגרם אצל כלבכם.

אין חובה לאלף את הכלב אבל ישנה חשיבות גדולה לאילוף ובראשה חיזוק הקשר ביניכם. בנוסף, רצוי שלא לחכות שיתעוררו בעיות הדורשות אילוף משום שבשלב זה הן כבר עלולות להשתרש אצל הכלב והסבלנות שלכם תעמוד במבחן קשה. לכן, חשוב להתחיל בתהליך האילוף כבר מימיו הראשונים של הכלב בבית.

בתחילה, החשיבות היא בעיקר ללמד אותו ללכת עם רצועה, לעשות צרכים בחוץ, ולתת לו להוציא אנרגיה, לשחק, להתרוצץ, לשייף שיניים וכו'. לאחר מכן, בגיל 4-6 חודשים אפשר להתחיל לאט לאט אילוף וחינוך והצבת גבולות. כלומר, פקודות וגבולות שחשוב להעביר לכלב, דברים חשובים שאתם כבעלים צריכים לדעת לפעול לפיהם ובמקרה הצורך גם יעזור בטיפול התנהגותי.

לא. נשתמש בכלוב/גדר אילוף במקרים בהם נרצה שהכלב לא ייצא מתחום מסוים בבית, בין אם בזמן חינוך לצרכים או באופן כללי, כי יש אורחים או ילדים למשל, או אפילו כי לא נרצה שיערות בכל הבית. רצוי להיוועץ עם מאלף/ת כדי לעשות זאת בדרך הנכונה ביותר אך באופן הכללי המטרה היא להציב לכלב גבולות בבית.

ברגע שהרשינו לו לעלות על רהיטים קשה מאוד לגמול אותו מכך. הכלב מתרגל ויודע איפה ומה מותר ואסור לו. באופן כללי, במקרה והוא מנסה לעלות ואתם לא רוצים, תגידו לו "לא", "אסור" וברגע שיורד תגידו לו "כלב טוב" ותנו לו חטיף. בנוסף, לעיתים הכלב יהרוס רהיטים וחפצים בבית מסיבות שונות כגון צורך בתשומת לב או רצון לשחק/להוציא אנרגיה. למידע נוסף עברו אל מניעת הרס בבית

חשוב לדעת שהרגע שבו הראיתם לו שזה אפשרי, כלומר, נתתם לו אוכל מהצלחת שלהם או באופן כללי מהשולחן, הוא ייצפה לזה שוב ושוב. לכן, כבר מהתחלה, כדי למנוע את זה, רצוי לא לתת לו אוכל מהשולחן ומהצלחת שלכם, גם הוא מאוד מתחנן ומסתכל עליכם בעיניים עצובות. מספיק שפעם פעמיים הוא יידע שהוא לא מקבל, הוא ככל הנראה כבר לא ייצפה לזה בפעם הבאה.

חיזוק חיובי הינו תגמול הכלב על כל פעולה נכונה שהוא עושה, למשל שימוש בטון דיבור נעים, חטיף, צעצוע, חיוך או ליטוף וחיזוק שלילי הינו הענשתו על טעויות. באופן כללי, כדי שכלב יילמד משהו ויחזור על אותה פעולה רצויה יש לחזק אותו על כך. על מנת לגרום לכלב לא לחזור על פעולות לא רצויות יש לתקן אותו. תיקון הוא פעולה לא נעימה לכלב, כמו טון דיבור גבוה ואסרטיבי, משיכה קלה בקולר או ברצועה, רעש חזק או שפריץ מים. אנו כמובן לא נרצה לפגוע בכלב ולכן מומלץ להשתמש בחיזוק שלילי רק במקרים קיצוניים, שכן, לעיתים, חיזוק שלילי עלול להביא לתוצאה לא טובה. לכן, אנו ממליצים, כמובן בעזרת מאלף/ת להתמקד עם הכלב בחיזוק חיובי במקביל לתקשורת שביניכם. שימו לב כי יש להתמיד ולחזור על החיזוק כדי לא "לאבד" את אמונו של הכלב.