הכלב שלי ואני

כל מה שתרצו לדעת על גידול כלב

Alternate Text

תזונת הכלב

חטיפים ומזון מהמטבח

חטיפים ניתנים כצ'ופר, אך יש לשים לב לכמויות ולתזמון בו אתם נותנים אותם. כמו כן, מומלץ שלא לתת לכלבים מזון מהמטבח, שכן ישנם סיכונים בריאותיים והתנהגותיים, אשר יקשו על הטיפול בכלבים לטווח הארוך. בדף זה תמצאו מידע כללי על חטיפי הכלבים – איך בוחרים אותם, מתי נותנים, כמה ולמה. בנוסף, תקבלו מידע על מזונות מהמטבח המותרים לכלב, מהם המזונות מסכני חיים, התסמינים המופיעים לאחר אכילתם ועוד.

חטיפים ופינוקים – מה צריך לדעת?

Alternate Text חטיפים הם דרך מצוינת לפנק את הכלב, להראות לו חיבה וכמובן, כחיזוק חיובי להתנהגות טובה. הכלב יעשה כמעט הכל כדי להשיג את החטיפים, ולכן הם משמשים אמצעי יעיל בתהליך האילוף ובחיזוק הקשר ביניכם ובין כלבכם.

Alternate Text לידיעתכם , גם ברגעים של קושי אפשר לתת לכלב חטיף שיסיח את דעתו וירגיע אותו. עם זאת , מומלץ לתת לו באופן מושכל כדי לא לעודד סיטואציה שבה הכלב יתנהג בצורה לא רצויה במטרה לקבל את החטיף.

Alternate Text לפני שתתחילו לתת לכלבכם חטיפים, חשוב שתדעו אילו חטיפים מומלצים ואילו לא. למשל, ישנם חטיפים התורמים להגיינית הפה של הכלב, בכך שהם עוזרים לו להסיר את אבן השן ויש כאלה המכילים ויטמינים התורמים לפרווה מבריקה ולבריאותו של הכלב באופן כללי. עם זאת, עליכם לזכור כי כלבים מקבלים את כלל הערכים התזונתיים ומלוא הקלוריות הדרושות להם מהמזון היבש.

Alternate Text חטיפים לכלבים הם לרוב מוצרים עתירי קלוריות. מתן חטיפים ללא בקרה וללא איזון ביחס למזונם הרגיל, יוצר עודף קלוריות בגופם אשר מוביל לחוסר איזון תזונתי, ועלול לגרום לעליה במשקל. עליה במשקל גוף אצל כלבים גורמת לעומס על המפרקים, הלב, כלי הדם ומערכת הנשימה, ומובילה לבעיות בריאותיות אחרות .
לכן, חשוב להבין ש חטיפים הם לא תחליף למזונם והם צריכים להיחשב בסך הקלוריות היומי.

Alternate Text Alternate Text Alternate Text

איך בוחרים את החטיפים המתאימים לכלב?

Alternate Text מה בחטיף?

בדקו את מרכיבי החטיף ו ערכיו הקלוריים והתזונתיים. למשל, בחרו חטיפים מובחרים מבוססי בשר איכותי, כמו: עוף, דג, כבש, ברווז ובקר. שימו לב שהרכיבים לא כוללים חומרים להם כלבכם אלרגי!

Alternate Text אל תתפשרו על איכות החטיפים!

מומלץ לרכוש חטיפים איכותיים המיוצרים ע”י יצרני המזון המוכרים והמובילים. לעיתים קרובות, החטיפים "הזולים" יכילו רכיבים לא בריאים כגון: חומרים משמרים וצבעי מאכל.

Alternate Text בחרו חטיפים משולבים

השתדלו לבחור חטיפים בעלי מספר יתרונות , שמשלבים בין פינוק לבין בריאות. למשל , חטיף דנטלי - גם טעים, גם מעודד לעיסה וגם מסייע בשמירה על היגיינה דנטאלית.

Alternate Text מיקס אנד מאצ'

כדי לקלוע לטעמו של כלבכם, יש צורך לנסות חטיפים שונים בטעמים שונים. מומלץ לרכוש מספר סוגים של חטיפים שהוא אוהב כדי לתת לו אפשרויות מגוונות ולספק לו עניין.
מידי פעם לתת חטיפים שקל ללעוס ולבלוע, ומדי פעם חטיפים שייקח לו זמן לפרק אותם ובכך יעסיקו אותו.

Alternate Text מה ששלי שלי, ומה ששלו שלו

כאשר רוצים לתגמל את הכלב או להסיח את דעתו, מומלץ להשתמש בחטיפים המתאימים לכלבים בלבד, ולא להשתמש במזון של בני אדם כחטיף.


מזון מהמטבח – מה צריך לדעת?

מאחר שתזונתו הבסיסית והעיקרית של הכלב היא האוכל היבש, אין צורך לתת לו אוכל מהתפריט שלנו. אם החלטתם לתת לכלבכם מאכל כלשהו שאינו חלק מהתפריט הייעודי לו, ישנם מספר דברים שעליכם לדעת:

Alternate Text כלב שלא יודע אם הוא ייקבל אוכל בזמן שאתם אוכלים או אם בכלל מותר לו - יבדוק את זה. לכן, חשוב לדעת - ברגע שבו הראיתם לו שזה אפשרי הוא יצפה לזה שוב ושוב. כלומר, אם תחליטו לאכול לבד, בלי לשתף את הכלב, או יש ארוחה גדולה, אורחים הוא ייצפה לכך שיתנו לו אוכל. עקב כך, הוא "יציק" לאנשים, ינעץ מבט בכל פעם שאתם אוכלים וכדומה.

Alternate Text כלב שיודע שיש עוד אוכל חוץ מהאוכל היבש שלו עלול לפתח בררנות ולסרב לאכול את האוכל שלו. מלבד דפוסי ההתנהגות הלא רצויים, אותם ציינו קודם, כלב שלא אוכל את האוכל היבש שלו לא ייקבל את הרכיבים התזונתיים לו הוא זקוק. עקב כך, יתבגרו הסיכויים להצטברות אבן שן הגורמת לריקבון שיניים, ריח רע מהפה ודלקות חניכיים חמורות.

Alternate Text הכלב לא יודע אם תתנו לו מהאוכל שאתם אוכלים או אם בכלל מותר לו לאכול את זה, ולכן הוא יבדוק זאת. חשוב שתדעו – ברגע שבו הראיתם לו שהוא יכול לקבל מהאוכל שלכם, בזמן שאתם אוכלים, הוא יצפה לקבל אותו שוב ושוב בכל פעם שתאכלו.


מאכלים מותרים ומאכלים מסוכנים:

Alternate Text Alternate Text מזון מומלץ: בשר לא מתובל, ירקות במידה, פירות במידה ולא מלאי סוכר, אורז, טונה. בכל מקרה, יש לשים לב כי באוכל אין גרגירים שעלולים לגרום לחנק (כמו בתירס למשל).

Alternate Text מאכלים לא מומלצים: מזון מתובל, תבלינים (גורם לבעיות עיכול), מוצרי חלב (גורמים לשלשולים), כרוב וכרובית (גורמים לגזים), חמוצים ומאכלים עתירי סוכר ועתירי שומן.

עצמות:
עצמות בקר – מותר בהשגחה: עצמות בקר עם מח עצם שאף תורמות לניקוי השיניים ובאופן כללי, העדיפות היא לעצמות גדולות ולא מבושלות. עצמות לא מבושלות מתפוררות לפרורים לקמח עצמות כאשר הן מבושלות הן קשות ומתפרקות בצורה שהופכת את השבר לחד כתער.

Alternate Text מאכלים מסכני חיים:

שוקולד: מכיל חומרים מאוד רעילים לכלב, שאין לו את האנזים הדרוש לפירוקם. לכן, אכילת שוקולד יכולה להיות מאוד קטלני ולהוות סכנה לחייו. ככל שהשוקולד מכיל יותר מוצרי קקאו הוא יהיה רעיל יותר לכלבים.
הסימנים הנפוצים להרעלת שוקולד בכלבים הם: הקאות, שלשולים, חום גבוה, הגברה של השתן, האצה בדופק ובקצב הנשימה ואפילו שבץ. התסמינים יופיעו בדרך כלל תוך 12-6 שעות מרגע צריכת השוקולד.

בצל ושום: מכילים חומר רעיל הגורם לאנמיה חריפה.
השפעת החומר הרעיל מתחילה תוך 24 שעות מצריכת המזון, אך הסימנים הקליניים יופיעו בתווך של יומיים עד שבוע ממועד צריכת המזון.

ענבים וצימוקים: יכולים לגרום לכלבים להקאות ובהמשך לנזק קשה לכליות, עד כדי כשל כלייתי. תופעות נוספות כוללות: חולשה, אדישות, חוסר תיאבון, שלשולים ושתיית יתר.
תופעות הלוואי מתחילות שעות ספורות לאחר צריכת המזון.

עצמות: אין להאכיל כלבים בעצמות עוף, הן עלולות להישבר והקצוות החדים של העצם השבורה עלולים לפצוע ואף לקרוע את המעיים והוושט של הכלב.

קפה, אלכוהול, אבוקדו, אגוזים ומסטיק ללא סוכר רעילים גם כן לכלבים.


שאלות ותשובות

בריאות כללית: בעיות עיכול הגורמות לגזים ולשלשולים ולעתים לדם בצואה, ריקבון שיניים, ריח רע מהפה , גירודים וגירויים בעור, הפרשות מהעיניים או עיניים אדומות ודלקות חניכיים חמורות.
פרווה: דילול ונשירת פרווה ופרווה לא נעימה למגע.
התנהגות: בדיוק כמו שאוכל יכול לשפר או לדכא את מצב הרוח בקרב בני האדם, כך גם אצל כלבים. חלק מבעיות ההתנהגות שניתן לקשר לתזונה של כלבים הן שינויים במצב הרוח, נביחות מוגזמות, שינה לא שקטה, אגרסיביות, סף גירוי נמוך, היפראקטיביות ועוד.

יש להיוועץ עם וטרינר/ית לגבי המקרה הספציפי ובמידת הצורך להגיע למרפאה - לא לחכות למצב מסכן חיים!

כאשר הכלב מקבל חטיף אחרי פעולה חיובית, הוא מקשר את הפעולה לקבלת הפרס. הכלב יודע איפה מאוחסנים החטיפים והוא גם יודע מה הוא צריך לעשות כדי לקבל אחד. להמשך קריאה עברו אל חינוך ואילוף אידיאלי

מומלץ להשוות מחירים ולא לרכוש את המוצרים בחנות הראשונה אליה נכנסתם - לעיתים קרובות, עבור אותם המוצרים, קיים הפרש ניכר במחירים בין החנויות השונות. בנוסף, חפשו דילים - בחנויות מסוימות ניתן לרכוש מספר חבילות של חטיפים במחיר מיוחד ו/או לקבל חטיף/ים נוסף/ים במתנה בקניית שק מזון למשל.

בהחלט, חטיפים הם לרוב מוצרים עתירי קלוריות - מתן חטיפים ללא בקרה וללא איזון ביחס למזונם הרגיל, יוצר עודף קלוריות אצל הכלב שיכול לגרום לסכנות בריאותיות.

מעבר לסכנות שבמתן אוכל מסוכן לכלבים, מתן מזון לא מבוקר מהמטבח יגרום לדפוסי התנהגויות לא רצויים, כגון נביחות, המביעים על רצון לקבל מהאוכל שלכם, אחרי שהכלב למד שמותר לו. בנוסף, כלב עלול לפתח בררנות לאכול שלו כתוצאה מכך.