הכלב שלי ואני

כל מה שתרצו לדעת על גידול כלב

Alternate Text
Alternate Text

שאלות ותשובות

בעמוד זה תוכלו לראות את כלל השאלות והתשובות הקיימות באתר

Alternate Text

תזונת הכלב

יש להסתכל על הרכיבים – מזון איכותי לכלבים צריך להכיל בשר בשיעור של כשליש מהפורמולה. מזונות עם רכיבי כבש או דגים נחשבים איכותיים יותר וכמו כן עם אורז או שיבולת שועל, דגנים הנחשבים בריאים יותר מאשר תירס. אוכל איכותי לכלבים לא מכיל רק את אבות המזון אלא גם ויטמינים ומינרלים.

הרכיבים מסודרים בסדר יורד לפי הכמות הקיימת ממנו כך ש הרכיב הראשון הוא המשמעותי ביותר והאחרון כנראה בעל משמעות זניחה. בכל שק ישנה רשימת הרכיבים באנגלית ובעברית. חשוב להבין שרכיב אחד יכול להופיע בכמה צורות ולכל צורה יש שם אחר. על ידי הבנה של משמעות שמות הרכיבים נוכל להבחין בין רכיבים טובים יותר לכאלו שנרצה להימנע הם. למשל, עוף יכול להופיע בצורת “עוף” או “קמח עוף” (chicken, chicken meal), שאלו הן צורות טובות של הרכיב, או בצורת “מוצרי לואי של עוף” (chicken byproducts) שזה רכיב שנרצה להימנע ממנו. עניין נוסף, הוא ששמות הרכיבים מקורם באנגלית ולאחר תרגומם לעברית, שעוברת לעיתים מניפולציה שיווקית קשה לעיתים להבין באיזה צורה ואיכות הוכנסו למזון הכלבים, ולכן תמיד עדיף לבחון את רשימת הרכיבים באנגלית.

חלבון איכותי מן החי הוא המרכיב החשוב ביותר באוכל לכלבים - חשוב שהוא יהיה המרכיב הראשון שמקורו מוגדר: עוף, כבש, סלמון, הודו וכו’.
שומן הוא גם כן מרכיב חשוב. השומן מהווה מקור אנרגיה חשוב מאוד במזון לכלבים ואחראי לתפקוד של איברים ומערכות שונות בגוף הכלב - מקור השומן צריך להיות מוגדר, כגון שומן עוף, שמן דגים ושמן קנולה. נרצה להימנע משומן ממקור שאינו מוגדר כמו שומן מן החי, או שומן שאינו איכותי כמו שומן חזיר וכמובן שומן שאינו מוגדר כלל.
פחמימות במזון לכלבים נמצאות לרוב בדגנים כמו אורז, תירס, חיטה, דוחן וכו’. במזונות ללא דגנים יימצאו הפחמימות במקורות אחרים כמו תפוחי אדמה, בטטות, אפונה ואחרים נעדיף פחמימות מלאות בעלות ערך תזונתי גבוה כמו אורז מלא, שיבולת שועל, וגריסים על פני אורז לבן וחיטה.
כמו כן, יש לוודא כי היצרן אכן מוסיף תוספים תזונתיים - לרוב, מזונות איכותיים יותר יהיו בעלי רשימה ארוכה של תוספים ויטמינים ומינרלים מאשר מזונות פחות איכותיים.

בהחלט. גם אם זו לא אלרגיה למרכיב מסוים אלא "סתם" תגובה לא טובה לאוכל הצואה יכולה לרמוז לנו על כך. הצואה כטבעה לא מפיגה ריח טוב אך יש לשים לב אם ישנו ריח חזק וחריף במיוחד. בנוסף, במצב בריאותי תקין הצואה לא אמורה להיות רכה מידי, אלא כזו שניתן לאסוף ללא שאריות אך גם לא קשה מידי.

בריאות כללית - בעיות עיכול הגורמות לגזים ולשלשולים ולעתים לדם בצואה, ריקבון שיניים, ריח רע מהפה , גירודים וגירויים בעור, הפרשות מהעיניים או עיניים אדומות ודלקות חניכיים חמורות.
פרווה - דילול ונשירת פרווה ופרווה לא נעימה למגע.
התנהגות - בדיוק כמו שאוכל יכול לשפר או לדכא את מצב הרוח בקרב בני האדם, כך גם אצל כלבים. חלק מבעיות ההתנהגות שניתן לקשר לתזונה של כלבים הן שינויים במצב הרוח, נביחות מוגזמות, שינה לא שקטה, אגרסיביות, סף גירוי נמוך, היפראקטיביות ועוד.

אמנם גם כלבים מעורבים עלולים להיות אלרגיים אך כלבים גזעיים הם בעלי סיכוי גדול יותר. הגזעים הנפוצים הם: יורקשייר טרייר, בולדוג, רועה גרמני, פאג, פיטבול, גולדן רטריבר, קוקר ספניאל, שיצ'ו ווסטי.

על מנת למצוא מה בדיוק באוכל גורם לאלרגיה, צריך להחליף את סוג האוכל של הכלב לפורמולה שונה לחלוטין, עדיף של מותג אחר. עדיף לבחור מתכון עם רשימת רכיבים קצרה יחסית. יש להאכיל את הכלב באוכל החדש במשך לפחות 8 שבועות ולאחריהם לתת לכלב לאכול את המזון המקורי שחשדנו שגורם לאלרגיה, אם הכלב יפתח תסמיני אלרגיה שוב, כנראה שזיהינו את מקור הבעיה כאלרגיה למזון.
מרבית בעלי הכלבים לא נותנים לכלב את האוכל הישן שוב כי הם שמחים שהוא מרגיש טוב והם חוששים לגרום לו לאי נוחות אך שלב זה הוא קריטי והוא עוזר לקבוע באופן יותר וודאי מה הייתה הסיבה המקורית לאלרגיה של הכלב. במידה והתגובה האלרגית ממשיכה גם כאשר החלפנו אוכל, צריך לנסות סוגים נוספים של מזון אשר מבוססים על מקורות חלבון אחרים. האוכל צריך להכיל מקור חלבון בודד מן החי ומקור פחמימה בודד, וחשוב לבחור מזון שהכלב שלכם לא אכל בעבר.

דבר זה אפשרי לחלוטין, כלבים יכולים לפתח אלרגיה לאוכל הרגיל שלהם בכל זמן שהוא.

שינויים בהתנהגות, גירודים, בעיות בעור ובעיות עיכול הגורמות לכאבי בטן, שלשולים חוזרים, הקאות ולעתים אף לדם בצואה.

חלק מבעיות ההתנהגות שניתן לקשר לתזונה של כלבים הן שינויים במצב הרוח, נביחות מוגזמות, שינה לא שקטה, אגרסיביות, סף גירוי נמוך, היפראקטיביות ועוד. בנוסף, אם הכלב מפתח אלרגיה לאוכל הוא לא ירגיש טוב והדבר ישפיע על מצב הרוח שלו.

מחיר המזון לא בהכרח מעיד על איכותו. לא תמיד מה שהכי יקר הוא הטוב ביותר עבור כלבכם. לכן, יש לקחת בחשבון את כלל הקריטריונים לבחירת מזון לכלב. בנוסף, כדאי לבדוק על כל שק את כמות ההאכלה המומלצת לכל כלב, בהתאם לגיל ולמשקל.
חישוב עלות מנת ההאכלה היומית נעשית על-ידי חלוקת משקל שק במספר הגרמים של מנת המזון היומית המומלצת, וכך מקבלים את מספר ימי האכלה לשק, אותם ניתן להשוות עם מזונות אחרים.כמו כן, ניתן להכין אוכל ביתי (כאוכל העיקרי או מידי פעם) שגם יוצא יותר משתלם וגם מבטיח איכות גבוהה יותר של המזון שניתן לכלב.

הכינו קעריות למים ולאוכל המתאימות לגודל הכלב. ודאו שהקעריות יציבות (רצוי מנירוסטה) ושהגישה אליהן נוחה.

מומלץ לגרום לו לנסות להקיא כדי לרוקן את הקיבה שלו וכך הגוף לא יספוג את החומר שרעיל לו. בכל אופן, יש להיוועץ עם וטרינר/ית לגבי המקרה הספציפי ובמידת הצורך להגיע למרפאה.

אין צורך לשטוף את הקערות ברמה היום-יומית חשוב לשים לב שהן נקיות ובמיוחד לנקות לעיתים קרובות את קערת האוכל ולוודא שאין שאריות אוכל כדי למנוע קלקולי קיבה, אכילת אוכל מקולקל, הבאת חרקים ועוד.

יש לוודא כי נתתם לו את כמות האוכל הנכונה – יכול להיות שפרסתם אותה על 3 ארוחות במקום על 2. בכל אופן, יש להיות במעקב עם הוטרינר/ית על משקלו של הכלב ובריאותו ולשקול לתת לו ירקות או אוכל חלופי במקום בין הארוחות כך שלא יישאר רעב אך לא ישמין מעבר למשקל המתאים לו.

מקמו את קערות האוכל והמים של כלבכם במקום שלו, המקום בו ירגיש ביטחון , יידע שזו הפינה שלו בה הוא יכול לאכול באופן רגוע ובביטחון.

כן. כחלק משגרת היום ושגרת המזון של הכלב, חשוב שהכלב יידע שיש לו את השעות הקבועות שלו בהן הוא מקבל אוכל. מומלץ לתת לכלב אוכל במקביל לארוחות שלנו, ולא מוקדם או מאוחר מידי.

בריאות כללית: בעיות עיכול הגורמות לגזים ולשלשולים ולעתים לדם בצואה, ריקבון שיניים, ריח רע מהפה , גירודים וגירויים בעור, הפרשות מהעיניים או עיניים אדומות ודלקות חניכיים חמורות.
פרווה: דילול ונשירת פרווה ופרווה לא נעימה למגע.
התנהגות: בדיוק כמו שאוכל יכול לשפר או לדכא את מצב הרוח בקרב בני האדם, כך גם אצל כלבים. חלק מבעיות ההתנהגות שניתן לקשר לתזונה של כלבים הן שינויים במצב הרוח, נביחות מוגזמות, שינה לא שקטה, אגרסיביות, סף גירוי נמוך, היפראקטיביות ועוד.

כאשר הכלב מקבל חטיף אחרי פעולה חיובית, הוא מקשר את הפעולה לקבלת הפרס. הכלב יודע איפה מאוחסנים החטיפים והוא גם יודע מה הוא צריך לעשות כדי לקבל אחד. להמשך קריאה עברו אל חינוך ואילוף אידיאלי

מומלץ להשוות מחירים ולא לרכוש את המוצרים בחנות הראשונה אליה נכנסתם - לעיתים קרובות, עבור אותם המוצרים, קיים הפרש ניכר במחירים בין החנויות השונות. בנוסף, חפשו דילים - בחנויות מסוימות ניתן לרכוש מספר חבילות של חטיפים במחיר מיוחד ו/או לקבל חטיף/ים נוסף/ים במתנה בקניית שק מזון למשל.

בהחלט, חטיפים הם לרוב מוצרים עתירי קלוריות - מתן חטיפים ללא בקרה וללא איזון ביחס למזונם הרגיל, יוצר עודף קלוריות אצל הכלב שיכול לגרום לסכנות בריאותיות.

מעבר לסכנות שבמתן אוכל מסוכן לכלבים, מתן מזון לא מבוקר מהמטבח יגרום לדפוסי התנהגויות לא רצויים, כגון נביחות, המביעים על רצון לקבל מהאוכל שלכם, אחרי שהכלב למד שמותר לו. בנוסף, כלב עלול לפתח בררנות לאכול שלו כתוצאה מכך.

Alternate Text

בריאות הכלב

הכלב שלנו לא יכול להסביר לנו מה מפריע לו ואיך הוא מרגיש ולכן יש לשים לב לשינויים בהתנהגות כגון: עייפות, אפטיות, שתן מוגבר, שתייה מוגברת, התנשמויות כבדות, שיעול, שינוי דרסטי במשקל, גירודים והקאות או שלשול.

רוב הכלבים אוכלים דשא מסיבות שונות ואין בכך סיבה לדאגה. עם זאת, יש לשים לב אם תופעה זו קורית לעיתים קרובות, אם יש לכלב בעיות קיבה/כאבי בטן ואם הוא מקיא בתכיפות לאחר אכילת הדשא.

לרוב אם כלב מלקק קירות זה ככל הנראה אינו סימן למחסור תזונתי. לרוב, התופעה נובעת משעמום, תסכול, חרדה וכו'. אם התופעה חוזרת על עצמה יש לשלול בעיה רפואית ולאחר מכן לפנות למאלף/ת התנהגותית לצורך מניעת הפעולה ומציאת פעולות חליפיות לכלב.

כמו אנשים, גם כלבים עלולים להצטרך לקבל טיפולים רפואיים יקרים וביטוח רפואי עשוי לצמצם עלויות. עם זאת, במרפאות וטרינריות רבות ישנה אפשרויות לקבל מנויים שנתיים לכלבכם הכוללים חיסונים, בדיקות כלליות והנחה בטיפולים נוספים. מומלץ לעשות "סקר שוק" ולפי סוג כלבכם וגילו לבדוק אם ביטוח רפואי משתלם לכם.

מומלץ לסרס את הכלב/ לעקר את הכלבה בגיל שישה חודשים.

חיסון כלבת הוא חובה והקנס על בעלים שלא מחסנים את כלבם נגד כלבת הוא 1500ש"ח. חיסון המשושה וחיסון תולעת הפארק הם אמנם לא חובה אך בהחלט מומלצים לצורך שמירה על בריאות הכלב.

שניהם פועלים באותה מידה אך יש לקחת בחשבון עלויות שונות, תגובות של הכלב לקולר או לתרופה וכן תמיד רצוי להתייעץ עם וטרינר/ית.

ניתן ואף רצוי להביא חטיפים לגינות כלבים כדי לחזק פקודות בסיסיות (כגון "בוא" "אליי") ולחזק את הקשר ביניכם ובין הכלב. עם זאת, אין לאלף את הכלב בגינות הכלבים – הכלב עלול להביע רכושנות כלפי האוכל והבעלים שלו, לחשוף שיניים כלפי כלבים אחרים ואף לתקוף אותם וכמו כן, כלבים אחרים בגינה עלולים להתקרב אליכם ואל האוכל ולחזק את תחושת הרכושנות וההגנה על הטריטוריה שעלולה להיגרם אצל כלבכם.
למידע נוסף "חינוך ואילוף הכלב"

כמובן. ישנה חשיבות רבה למשחקים אצל כלבים, כצורך "לחזור למקורות" ולחקות את הצורך של הכלב כ"טורף" והם זקוקים לבני מינם, ללהקה שלהם. חשוב לחשוף את הכלב לכלבים אחרים, כך הוא לומד גבולות של כלבים אחרים, לומד איך לתקשר איתם, יוצר בסיס חברתי ועוד. כך הוא לא ירגיש תסכול וגם לא תיווצר אצלו תחושת פחד או תוקפנות כאשר יפגוש כלבים.

קודם כל יש לוודא כי הנשירה נובעת מעונות המעבר ולא עקב בעיה רפואית. ניתן להפחית את הנשירה על ידי הברשת הפרווה באופן קבוע, רחיצת הכלב לעיתים רחוקות, מתן מזון איכותי, טיפול בפרעושים וקרציות ותספורת במקרה הצורך.

ניתן לבצע מספר פעולות כגון הגבלת מיקום הכלב בבית (למשל בתחומים מסוימים או בכל הבית למעט רהיטים), הברשה קבועה של הפרווה (למשל, רק מחוץ לבית), תספורת במקרה הצורך, טאטוא לעתים קרובות ושימוש בשואב אבק מיוחד לשיערות כלבים.

לא. אין חובה לרחוץ את הכלב אך רחיצתו יכולה לתרום לעור בריא ופרווה בריאה. מומלץ לקלח את הכלב בשמפו מיוחד אחת לחצי שנה. במקרים כמו חזרה מהים ניתן לשטוף אותו במים בלבד. למידע ספציפי בנוגע לכלב שלכם מומלץ להתייעץ עם הצוות הוטרינרי.

מומלץ לסרק את הכלב נגד כיוון צמיחת השיער וחזרה בכדי להסיר את השיער המת ולטפח את העור. יש להבריש את כל הגוף באמצעות מסרק המתאים לכלבכם (פרווה קצרה או ארוכה). כמו כן, יש לשים לב לאיזורים הרגישים של כלבכם ולסרק בהתאם לתגובותיו.

מומלץ לעשות בדיקה מקיפה באינטרנט, בהתאם לסוג הפרווה וסוג הכלב וכמו כן להתייעץ עם הצוות הוטרינרי. למשל, כלבים בעלי שתי שכבות של פרווה צריכים תספורת של השכבה העליונה בלבד ולא גילוח של כלל הפרווה. בנוסף, על הספר/ית להיות מנוסה ומקצועי/ת, לדעת באילו מכשירים להשתמש ואיזה סוג תספורת הכלב צריך. דבר לא פחות חשוב הוא שהכלב ירגיש בטוח ורגוע אצל הספר/ית.

Alternate Text

הסתגלות ויצירת שגרה

יש לדאוג למיטה לכלב (יכולה להיות גם משמיכה או כרית), קערות אוכל ומים, וקולר ו/או רתמה ורצועה. בנוסף, יש לקנות צעצועים/משחקים לכלב ולארגן את הכל באיזור שיהיה שלו, המקום שלו, שם הוא ירגיש ביטחון ורוגע.

אם הכלב רק הגיע לבית, הוא צריך להתרגל אליכם לאט לאט, לשגרה שלו ולמקום ה"אישי" שלו בבית. לכלב החדש לוקח כ-3 עד 4 שבועות להסתגל לבית החדש שלו, עם כל מה שנלווה אליו – האנשים הגרים בבית ואנשים המבקרים בו, סביבת הבית (ציוד הכלב ומיקומו), סדר יום, טיולים ועוד.

כלבים צריכים לדעת שיש להם שגרה קבועה הכוללת טיולים בהם הכלב נחשף לאנשים ולכלבים אחרים ולומד איך לשחק עם כלבים ועושה צרכים, שעות קבועות של מתן אוכל, שגרת משחקים ופעילויות שמחזקת את הקשר ביניכם ובין הכלב ועוזרת לו לפרוק אנרגיה, להפיג את השעמום ולחזק את תחושת הביטחון.

רצוי להוציא את הכלב לטיול לפני שאתם יוצאים וישר כשאתם חוזרים. בנוסף, חשוב שהכלב יידע להעסיק את עצמו בבית ולכן השאירו לו צעצועים ומשחקים. כמו כן, ניתן ורצוי לתת לכלב משחק אוכל כלשהו שייתן לו תחושה טובה עם יציאתכם מהבית ויעסיק אותו זמן רב.

שינוי שם לכלב תלוי בגילו, בהרגליו ובעברו. רצוי להתייעץ עם המקום ממנו אימצתם את הכלב, לרוב עדיך שלא לשנות את שמו כי אליו הוא רגיל ואליו הוא מגיב ומסב את תשומת לבו.

ניתן ואף רצוי להביא חטיפים לגינות כלבים כדי לחזק פקודות בסיסיות (כגון "בוא" "אליי") ולחזק את הקשר ביניכם ובין הכלב. עם זאת, אין לאלף את הכלב בגינות הכלבים – הכלב עלול להביע רכושנות כלפי האוכל והבעלים שלו, לחשוף שיניים כלפי כלבים אחרים ואף לתקוף אותם וכמו כן, כלבים אחרים בגינה עלולים להתקרב אליכם ואל האוכל ולחזק את תחושת הרכושנות וההגנה על הטריטוריה שעלולה להיגרם אצל כלבכם.
למידע נוסף "חינוך ואילוף הכלב"

קיימים סוגים רבים של מחסומים, נגד נשיכות, משיכות ועוד או סתם לצורך נסיעה בתחבורה ציבורית ומחומרים שונים. חשוב לבחור את המחסום המתאים ביותר לכלבכם ולוודא שהוא יכול לקרר את עצמו עם הוצאת הלשון. רצוי ומומלץ להתייעץ עם הצוות הוטרינרי לפני קנייתו.

Alternate Text

אילוף וחינוך הכלב

ניתן ואף רצוי להביא חטיפים לגינות כלבים כדי לחזק פקודות בסיסיות (כגון "בוא" "אליי") ולחזק את הקשר ביניכם ובין הכלב. עם זאת, אין לאלף את הכלב בגינות הכלבים – הכלב עלול להביע רכושנות כלפי האוכל והבעלים שלו, לחשוף שיניים כלפי כלבים אחרים ואף לתקוף אותם וכמו כן, כלבים אחרים בגינה עלולים להתקרב אליכם ואל האוכל ולחזק את תחושת הרכושנות וההגנה על הטריטוריה שעלולה להיגרם אצל כלבכם.

אין חובה לאלף את הכלב אבל ישנה חשיבות גדולה לאילוף ובראשה חיזוק הקשר ביניכם. בנוסף, רצוי שלא לחכות שיתעוררו בעיות הדורשות אילוף משום שבשלב זה הן כבר עלולות להשתרש אצל הכלב והסבלנות שלכם תעמוד במבחן קשה. לכן, חשוב להתחיל בתהליך האילוף כבר מימיו הראשונים של הכלב בבית.

בתחילה, החשיבות היא בעיקר ללמד אותו ללכת עם רצועה, לעשות צרכים בחוץ, ולתת לו להוציא אנרגיה, לשחק, להתרוצץ, לשייף שיניים וכו'. לאחר מכן, בגיל 4-6 חודשים אפשר להתחיל לאט לאט אילוף וחינוך והצבת גבולות. כלומר, פקודות וגבולות שחשוב להעביר לכלב, דברים חשובים שאתם כבעלים צריכים לדעת לפעול לפיהם ובמקרה הצורך גם יעזור בטיפול התנהגותי.

לא. נשתמש בכלוב/גדר אילוף במקרים בהם נרצה שהכלב לא ייצא מתחום מסוים בבית, בין אם בזמן חינוך לצרכים או באופן כללי, כי יש אורחים או ילדים למשל, או אפילו כי לא נרצה שיערות בכל הבית. רצוי להיוועץ עם מאלף/ת כדי לעשות זאת בדרך הנכונה ביותר אך באופן הכללי המטרה היא להציב לכלב גבולות בבית.

ברגע שהרשינו לו לעלות על רהיטים קשה מאוד לגמול אותו מכך. הכלב מתרגל ויודע איפה ומה מותר ואסור לו. באופן כללי, במקרה והוא מנסה לעלות ואתם לא רוצים, תגידו לו "לא", "אסור" וברגע שיורד תגידו לו "כלב טוב" ותנו לו חטיף. בנוסף, לעיתים הכלב יהרוס רהיטים וחפצים בבית מסיבות שונות כגון צורך בתשומת לב או רצון לשחק/להוציא אנרגיה. למידע נוסף עברו אל מניעת הרס בבית

חשוב לדעת שהרגע שבו הראיתם לו שזה אפשרי, כלומר, נתתם לו אוכל מהצלחת שלהם או באופן כללי מהשולחן, הוא ייצפה לזה שוב ושוב. לכן, כבר מהתחלה, כדי למנוע את זה, רצוי לא לתת לו אוכל מהשולחן ומהצלחת שלכם, גם הוא מאוד מתחנן ומסתכל עליכם בעיניים עצובות. מספיק שפעם פעמיים הוא יידע שהוא לא מקבל, הוא ככל הנראה כבר לא ייצפה לזה בפעם הבאה.

חיזוק חיובי הינו תגמול הכלב על כל פעולה נכונה שהוא עושה, למשל שימוש בטון דיבור נעים, חטיף, צעצוע, חיוך או ליטוף וחיזוק שלילי הינו הענשתו על טעויות. באופן כללי, כדי שכלב יילמד משהו ויחזור על אותה פעולה רצויה יש לחזק אותו על כך. על מנת לגרום לכלב לא לחזור על פעולות לא רצויות יש לתקן אותו. תיקון הוא פעולה לא נעימה לכלב, כמו טון דיבור גבוה ואסרטיבי, משיכה קלה בקולר או ברצועה, רעש חזק או שפריץ מים. אנו כמובן לא נרצה לפגוע בכלב ולכן מומלץ להשתמש בחיזוק שלילי רק במקרים קיצוניים, שכן, לעיתים, חיזוק שלילי עלול להביא לתוצאה לא טובה. לכן, אנו ממליצים, כמובן בעזרת מאלף/ת להתמקד עם הכלב בחיזוק חיובי במקביל לתקשורת שביניכם. שימו לב כי יש להתמיד ולחזור על החיזוק כדי לא "לאבד" את אמונו של הכלב.

הכינו עבורו "פינת שירותים" זמנית מרופדת בעיתונים/פדים או בכלוב אילוף או באיזור מסוים בבית וחסמו אותו ע"י גדר אך אל תנזפו בו אם יעשה פיפי במקום אחר בבית. במקביל השתדלו לצאת אתו לטיולים כמה שיותר, בעיקר בלילה, השכם בבוקר ולאחר כל ארוחה שלו. בנוסף, בכל פעם שיעשה את צרכיו בחוץ - שבחו אותו ע"י ליטוף, אמירת "כלב טוב", "כל הכבוד" ו/או צ'ופר. עם הזמן, במשך כחודש, צמצמו יותר ויותר את איזור עשיית הצרכים של הכלב בבית.

לרוב, כלב יקרע ספות, יהפוך פחים וכו' כיוון שהוא פשוט משועמם וצריך להוציא אנרגיה. בנוסף, אצל גורים זה נובע בעיקר מהיותם לא מחונכים ומהצורך שלהם לשייף שיניים.

חרדת נטישה אצל כלבים היא פחד מוגבר בעת פרידה מהבעלים. לדוגמא: שתן בבית, ליד הדלת, שריטות דלת וקירות, כרסום משקופים והרס בבית או על ידי התכנסות בתוך עצמם, חוסר שמחת חיים וחוסר תיאבון. יש לראות אם התופעה חוזרת על עצמה או שההתנהגות מקרית וכן להתייעץ עם מאלף/ת התנהגותי/ת.

בעיות התנהגות הן התנהגויות חוזרות ונשנות אצל הכלב שגורם לחוסר נוחות שלכם ושלו בטיולים, בגינה, בבית וכו'. הבעיות יכולות להיות נביחות מוגזמות ללא הפסקה, רכושנות שמובילה לתוקפנות, נשיכות ועוד.

מניעת הבעיות או טיפול מיידי ברגע שהן צצות ימנעו תחושת תסכול וייאוש אצל הבעלים ויעזרו לחיים טובים ונעימים יותר שלכם עם הכלב ושל הכלב איתכם. נתחיל את האילוף ב פקודות בסיסיות כגון "אליי" "בוא" "שב" "ארצה". כלומר, התהליך הראשוני הוא לחזק את הקשר ביניכם על ידי כך שהכלב יידע להקשיב לכם ולהסב אליכם את תשומת לבו וכמו כן להירגע במקרה הצורך. יש לזכור לשמור על עקביות, מתן חיזוק חיובי (חטיף ו/או אמירה) בכל פעם שהכלב מתנהג יפה - חוסר עקביות עלולה "להרוס" את מה שעשינו ולהחזיר את הכלב למצבו הקודם לפני האילוף.

בעיות התנהגות המצריכות אילוף מקצועי הן רכושנות, חוסר גבולות ומשמעת, חרדתיות (פחד מרעשים/רגישות לרעש (זיקוקים, חורף, בורחים או נכנסים ללחץ ולטראומה), תוקפנות, נביחות + גוננות יתר וקושי בתקשורת עם כלבים אחרים. מומלץ בחום לקבל ייעוץ ולהיכנס לתהליך ארוך טווח עם מאלף/ת.

Alternate Text

סוציאליזציה

הדרך בה הכלב שלכם יקשיב לכם היא על ידי חיזוק הקשר ביניכם ויצירת הסמכות מולו. הכלב צריך לדעת פקודות בסיסיות כמו "בוא" "שב" "ארצה" ולהקשיב כשאתם קוראים לו בשם שלו. ככל שתשחקו איתו יותר, תתרגלו איתו יותר, בעזרת חטיפים ועם או בלי אילוף לאט לאט הכלב יקשיב לכם.

מידת ההתאמה של הכלב לילדים אינה תלויה בגזע או בגיל שלו בלבד, אלא בעיקר בחינוך ובטיפול שהוא קיבל ומקבל. חשוב להכין את הילדים לכלב ולבחור כלב שכנראה יותר יתאים לילדים, למשל מבחינת גודל או סוג מסוים, ניתן להתייעץ עם אנשי העמותות.

תנאי ראשוני למוכנותו/ה של הילד/ה הוא היכולת להפגין שליטה עצמית ולהישמע למילה "לא" מומחים ממליצים לצרף בעל חיים למשפחה כאשר הילד/ה לפחות בן/ת 6, אך העיתוי הנכון תלוי במידת הבגרות של הילד/ה, ואת זה אתם ההורים מכירים טוב מכולם.

אם הכלבים מכירים זה את זה, הם מכירים את הגבולות אחד של השני ויודעים לתקשר טוב ולהעביר מסרים זה לזה ואין סיבה לדאגה, אם הכלבים זרים זה לזה, יש להשגיח עליהם כיוון שכלב עלול להרגיש שהכלב השני לא נותן לו לשחק או להתאושש ולכן עלולה להיווצר תוקפנות ואף נשכנות ביניהם.

כשאתם בטיול עם כלבכם שימו לב לשפת הגוף של כלבכם מול הכלב שמולכם וכן גם לבעליו. אם אתם מרגישים כי עלולה להיווצר בעיה או עלול להיות גורם "טריגר" לכלבכם, הרגיעו את הכלב, הסיחו את דעתו, במקרה הצורך אמרו לו לשבת ואף עברו צד כדי להימנע ממפגש עם הכלב שמולכם. לעיתים, אם הכלב לא מצליח להירגע הלכו איתו צעד קדימה צעד אחורה, נסו לשמור איתו על קשר עין, המטרה היא להסיח את דעתו כמה שאפשר עד שהכלב שממולכם יעבור. כמובן שניתן ורצוי להתייעץ עם מאלף/ת.

הביאו את הכלב אל מקום האימוץ כדי שההיכרות הראשונית תתרחש במקום ניטראלי או הפגישו בין שני הכלבים מחוץ לבית לפני כניסתו לבית החדש. הקפידו שלשניהם תהייה רצועה ותנו להם להריח אחד את השני וטיילו יחד. אם הם לא מסתדרים, הפרידו ביניהם עד שיירגעו ונסו שוב. בנוסף, הפרידו בין כלי האוכל שלהם והרחיקו את הצעצועים של הכלב הקיים.

כשכלב מפחד, הזנב שלו יהיה נמוך וסמוך לרגליים ואף בין הרגליים. בנוסף, הוא לרוב יימנע מליצור קשר עין, הוא יהיה כפוף ועם אוזניים משוכות אחורה. לעיתים, פחד עלול ליצור תוקפנות עתידית. לכן, יש להכיר את כלבכם ובמקרה הצורך להתייעץ עם מאלף/ת.

כאשר כלב מרגיש צורך להגן על עצמו ו/או על הסביבה שלו הוא יביע תחושת איום. הכלב כולו יהיה זקוף ודרוך – זנב מורם, אוזניים מורמות, עיניים ממוקדות, נהימות ואף מקומט ואף חשיפת שיניים. לרוב, נהימות מסוג אלה הן סוג של "אזהרה" כלפי הכלב או האדם, כלומר הטריגר שמולם, זה יכול לבוא מתוקפנות או מפחד. כמו כן, אם הכלב נובח כלפיכם לרוב זה יביע רצון לאוכל, משחק, טיול וכו', הוא עושה זאת ככל הנראה כי הוא למד מפעמים קודמות שזה "עובד לו", שזו הדרך לקבל את מה שהוא רוצה, להביע את זה.

כלבים נוטים להשמיע קול יללה, בדומה לזאבים, כאשר הם שומעים כלב אחר מילל או כששומעים קול דומה ליללה. פעולה זו מביעה רצון למשוך תשומת לב מהבעלים או בכלל. אפשרות נוספת היא הבעת עצב, למשל כאשר הוא רוצה להגיד לכם שהוא צריך לעשות צרכים ו/או לפרוק אנרגיה, לרוב זה יתבטא גם בהתרוצצות בבית ו/או בעמידה ליד הדלת. במקרה שהדבר ממשיך ואתם לא מצליחים למצוא פיתרון רצוי ומומלץ להתייעץ עם מאלפים או יועצי התנהגות.

Alternate Text

תהליך האימוץ

לכלב מבוגר כבר יש הרגלים קבועים, לטוב ולרע. לרוב הוא יידע לעשות את צרכיו בחוץ ולא לזרוע הרס בבית, והוא יוקיר לכם תודה על הבית החדש שהענקתם לו. לעומתו, גור צריך לעבור תקופת הסתגלות בת כחודש, במהלכה מלמדים אותו לעשות את צרכיו בחוץ ולא להרוס את הבית בכרסומיו ובמשחקיו, כך שמדובר בהשקעה גדולה יותר של זמן ותשומת לב.

שינוי שם לכלב תלוי בגילו, בהרגליו ובעברו. רצוי להתייעץ עם המקום ממנו אימצתם את הכלב, לרוב עדיך שלא לשנות את שמו כי אליו הוא רגיל ואליו הוא מגיב ומסב את תשומת לבו.

חשוב להגיע כל בני הבית, להתכונן לנסיעה חזרה רגועה ככל האפשר ולהביא סדינים למקרה שהכלב ירצה להקיא וכדי למנוע לכלוך. לטפו וחבקו את הכלב ודברו אליו בטון שקט ומרגיע. עם הגעתכם הביתה צאו לטיול היכרות בשכונה לפני הכניסה הביתה. הוליכו את הכלב אל הפינה בבית שבחרתם עבורו, דברו אליו ברוגע והניחו לו לרחרח את סביבתו החדשה. בכל פעם שהוא יסתכל עליכם קראו לו בשמו החדש כדי שיתחיל להתרגל אליו. נסו לעייף את הכלב כדי שיישן לאורך כל הלילה, אך הפסיקו את המשחקים כשעה לפני השינה. הרחיקו ממנו את האוכל שלו למשך הלילה וצאו אתו לטיול. היו סבלניים, זהו לילה של חששות עבור הכלב.