הכלב שלי ואני

כל מה שתרצו לדעת על גידול כלב

Alternate Text

חינוך ואילוף
הכלב

בעיות התנהגות

בעיות התנהגות אצל כלבים כוללות מגוון התנהגויות לא רצויות ובעייתיות המקשות על החיים המשותפים עם הכלב. התנהגות הופכת להיות בעייתית כאשר היא מפריעה לדרך ההתנהלות עם הכלב, מסכנת אתכם ו/או אנשים/ בע"ח אחרים וכן כאשר הכלב עצמו סובל ממנה, כגון פחד. בדף זה תוכלו למצוא מידע על בעיות ההתנהגות השונות, הסיבות להן ודרכי ההתמודדות איתן.

על בעיות התנהגות
Alternate Text


חשיבות האילוף

Alternate Text ישנה חשיבות לטפל בבעיות ההתנהגות אצל הכלב כבר מהתחלה, דבר זה אפשרי החל מאילוף פקודות בסיסי, הצבת גבולות ויצירת שגרה ובעיקר חיזוק הקשר ביניכם ובין כלבכם. את מרבית הבעיות ניתן לפתור בשיעור אילוף אחד (או סדרה קצרה של שיעורים).

Alternate Text מניעת הבעיות או טיפול מיידי ברגע שהן צצות ימנעו תחושת תסכול וייאוש אצל הבעלים ויעזרו לחיים טובים ונעימים יותר שלכם עם הכלב ושל הכלב איתכם.

הליך האילוף

Alternate Text נתחיל את האילוף ב פקודות בסיסיות כגון "אליי" "בוא" "שב" "ארצה". כלומר, התהליך הראשוני הוא לחזק את הקשר ביניכם על ידי כך שהכלב יידע להקשיב לכם ולהסב אליכם את תשומת לבו וכמו כן להירגע במקרה הצורך. יש לזכור לשמור על עקביות, מתן חיזוק חיובי (חטיף ו/או אמירה) בכל פעם שהכלב מתנהג יפה - חוסר עקביות עלולה "להרוס" את מה שעשינו ולהחזיר את הכלב למצבו הקודם לפני האילוף.

שיטות האילוף

Alternate Text מבין השיטות הרבות לאלף את הכלב אין שיטה שטובה מאחרת. כולן מבוססות על אותם כללים בסיסיים: ללמד אותו להקשיב לכם, להיות קשובים אליו ולביית אותו בהתאם לכללי ההתנהגות הנדרשים בביתכם. יש פקודות ציות בסיסיות - שב, ארצה, בוא ועוד - שבלעדיהן שום כלב לא יקשיב לבעליו ולא ייחשב למאולף; ויש פקודות מתקדמות נוספות שתוכלו ללמד את כלבכם.

Alternate Text באופן כללי, כלב שיודע שקיבל חטיף במצב מסוים ו/או חיזוק מילולי, יחזור על המצב בשנית. לכן, אנו ממליצים, כמובן בעזרת מאלף/ת להתמקד עם הכלב בחיזוק חיובי במקביל לתקשורת שביניכם. שימו לב כי יש להתמיד ולחזור על החיזוק כדי לא "לאבד" את אמונו של הכלב.

בעיות התנהגות המצריכות אילוף מקצועי

Alternate Text רכושנות, חוסר גבולות ומשמעת, חרדתיות (פחד מרעשים/רגישות לרעש (זיקוקים, חורף, בורחים או נכנסים ללחץ ולטראומה), תוקפנות, נביחות + גוננות יתר וקושי בתקשורת עם כלבים אחרים.

Alternate Text מומלץ בחום לקבל ייעוץ ולהיכנס לתהליך ארוך טווח עם מאלף/ת.


גניבות Alternate Text

Alternate Text אם הכלב גונב אוכל מהשולחן או גונב נעליים, נזפו בו באותו רגע ו"הענישו" אותו (למשל הרחיקו אותו מהשולחן). בנוסף, זו הזדמנות טובה ללמד אותו את הפעולה "עזוב" אם היא לא נלמדה לפני כן.


נשיכות Alternate Text

Alternate Text נשיכות תוך כדי משחק: במקרה והכלב נוהג לנשוך תוך כדי משחק אל תאפשרו לו לשחק עם הפה. יש "לגעור" בו (להגיד לו "לא", "אסור") ולמנוע ממנו, בעת המשחק המשותף, צעצועים שקשורים לנשיכות (כמו חבל שאתם משחקים בו ביחד). במקרים בהם הכלב אגרסיבי ונוהג לנשוך יש לבדוק את שורש הבעיה, וכדאי להיוועץ במאלף/ת מקצועי/ת.

Alternate Text נשיכות אצל גורים: גורים נוטים לנשוך בעיקר בגלל שיש להם עדיין שיני סיכות, הם לא רוצים לפגוע וגם לא יודעים שאסור. אם תתנו להם לנשוך אתכם בעתיד זה כבר יהיה מסוכן יותר. לכן, נסו לתת לו משחקים חלופיים, לתת לכם "לק" במקום נשיכה ולהגיד לו את המילים "לא" או "אסור" כשהוא נושך.


אכילת צואה Alternate Text

Alternate Text כלבים רבים נוטים להריח צואה ואף לאכול אותה. כלבים הנוהגים לאכול צואה הם לרוב כלבים הניזונים מאוכל יבש בלבד. במקרה כזה נסו לרסס ספריי מר על הצואה, או תנו לכלב אוכל "רגיל" במקום.

Alternate Text במידה והכלב אוכל צואה בטיולים ו/או בגינות כלבים, השגיחו לפני שזה קורה וישר אמרו לו "לא" בקול סמכותי והרחיקו אותו משם. בנוסף, מומלץ להסיח את דעתו ע"י הצעת פעולה חלופית (משחק מקל, כדור וכו').


נביחות יתר Alternate Text

Alternate Text נביחות יתר היא בעיה נפוצה בקרב כלבי שמירה או כלבים קטנים. במידה והסיבה טריטוריאלית השתיקו את הכלב מיד ע"י "שקט" "אסור" "לא" וכדומה. במידת הצורך השתיקו אותו באופן פיזי (כגון החזקתו במקום אם למשל זו גינת כלבים, הרחקתו מהמקום בטיול למשל ואף החזקת הפה שלו (כמובן שלא באופן שיפגע בו פיזית) ותוך כדי חזרו על האמרות הנ"ל. כמו כן, במידה והכלב כן הפסיק לנבוח חזקו אותו באמירות כגון "כלב טוב" "כל הכבוד" ואף תנו לו צ/ופר. לעיתים, במידה והכלב לא מגיב וממשיך לנבוח נרצה לחזק אותו ע"י אמירה או חטיף כבר כשנזהה שהוא עומד לנבוח, כדי להעביר מסר שהוא פעל נכון. בנוסף, במקרה וראיתם שהוא עומד לנבוח הסיחו את דעתו ע"י פעולה חלופית.

Alternate Text במידה וסיבת הנביחה היא פחד, שפרו את הביטחון של הכלב בעזרת משחק, אילוף לציית לפקודות והתרועעות עם כלבים שהוא מכיר. אם הכלב מפחד מחפץ מסוים הכניסו את החפץ לסביבת המחייה שלו לאט לאט, הרגילו אותו לקיום החפץ בסביבתו והתעלמו מנביחותיו.


פחד מרעשים Alternate Text

Alternate Text אם הכלב חרד מרעש של זיקוקים, צפירות ואזעקות, הילחמו באינסטינקט ללטף ולהרגיע אותו שעלול להאדיר את הפחד שלו – ופשוט התעלמו. הכלב עלול לחשוב שאתם מחזקים את פעולת הנביחות שלו בזמן חרדות וכך ימשיך לעשות זאת. עם זאת, לפעמים הכלב צריך לדעת שאנחנו פה בשבילו והוא לא לבד, לדעת שמותר לפחד. לכן, תמיד רצוי להיוועץ עם וטרינר/ית.


תוקפנות

Alternate Text עפ"י מחקרים רבים, תוקפנות היא אחת מבעיות ההתנהגות הנפוצות אצל כלבים. כל ביטוי של תוקפנות דורש תגובה מיידית ומהירה! תוקפנות יכולה להתבטא בנביחות, חשיפת שיניים וכו' ויש לעצור את ההתנהגות הזאת בהקדם. התופעה נובעת לרוב מצורך ב הבעת דומיננטיות והגנה ע"י פגיעה באובייקט (או החיה) הגורמת לטריגר. כמו כן, נשיכות לאו דווקא מצביעות על תוקפנות, כמו למשל אצל גורים וכן כשכלבים משחקים ביחד ב"אותה הרמה". יש לבדוק את סיבת התוקפנות כמול מי הכלב תוקף – אנשים זרים, חתול, כלב, ילדים וכו' ואף המצב הרגשי של הכלב (פחד, זעם וכו').

Alternate Text במקרה ומושא הבעיה ידוע, יש להיוועץ עם מאלף/ת כדי לווסת את החשיפה בצורה הנכונה ובדרך מקצועית מבלי לפגוע באף אחד/ת בזמן הליך האילוף. כמו כן, יש להימנע ככל האפשר מסיטואציות שעלולות לגרום לכלבכם להגיב בתוקפנות – למשל: צעצוע או אוכל שהוא מאוד אוהב ואם מתקרבים אליו הוא חושף שיניים, או משחק אגרסיבי עם כלבים אחרים שיש לשים לב לסיטואציה לפני שהמצב מגיע למצב תוקפנות. יש להכיר את נקודות התורפה והטריגרים של כלבכם ובמקרה הצורך להשתמש במחסום או ברתמה חזקה. שימו לב כי הענשת כלבכם היא לא פיתרון ואף עלולה לגרום לכלבכם לפתח תוקפנות כלפיכם. כמו כן, ענישה אינה מביאה פיתרון חלופי להתנהגות הכלב ולכן היא לא יעילה במצבים אלה.


רכושנות

Alternate Text רכושנות היא תופעה טבעית ונורמלית אצל כלבים - מטבעם הם ירצו להגן על מה שיש להם מפחד שייקחו להם (נפוץ בעיקר אצל גזעים מסוימים כגון אקיטה, כנעני והאסקי). אם הכלב גור יש ללמד אותו את פקודת "עזוב" כך שאם לוקחים לו משהו שהוא חוטף הוא מקבל צ'ופר – חטיף ו/או צעצוע אחר וכך הוא יודע ש"שווה" לו לעזוב והוא לא צריך לפחד להישאר בלי מה שהיה אצלו קודם.

Alternate Text יש להרגיל את הכלב מהרגע שהוא מצטרף אלינו למשפחה שאנחנו האלפא שלו – גם מבחינת פקודות וגם מבחינת נותני המזון. כלומר, אנחנו מביאים לו את האוכל ולכן גם מותר לנו לגעת באוכל ולקחת אותו במידת הצורך. כך, לאט לאט הוא יתרגל כשנתקרב לאוכל שלו ולא יגיב בחשיפת שיניים או נביחה – אם הכלב מגיב בצורה הזאת יש להפסיק את ההתנהגות הזו במיידי! לא להיבהל מהתגובה שלו אלא להגיד "אסור" ולהראות לו שמותר לנו לגעת באוכל שלו ושאסור לו להגיב אלינו ככה (כמובן שבמסגרת שגרת התזונה כן נרצה לתת לכלב את הביטחון לאכול לבד ורגוע).

Alternate Text במקרה והסיטואציה קורית ב גינת כלבים למשל, הימנעו מלהביא לו כדור או מקל שהוא אוהב והשגיחו כאשר כלב אחר מגיע לכלבכם והכלב שלכם עלול לתקוף אותו.


שאלות ותשובות

בעיות התנהגות הן התנהגויות חוזרות ונשנות אצל הכלב שגורם לחוסר נוחות שלכם ושלו בטיולים, בגינה, בבית וכו'. הבעיות יכולות להיות נביחות מוגזמות ללא הפסקה, רכושנות שמובילה לתוקפנות, נשיכות ועוד.

מניעת הבעיות או טיפול מיידי ברגע שהן צצות ימנעו תחושת תסכול וייאוש אצל הבעלים ויעזרו לחיים טובים ונעימים יותר שלכם עם הכלב ושל הכלב איתכם. נתחיל את האילוף ב פקודות בסיסיות כגון "אליי" "בוא" "שב" "ארצה". כלומר, התהליך הראשוני הוא לחזק את הקשר ביניכם על ידי כך שהכלב יידע להקשיב לכם ולהסב אליכם את תשומת לבו וכמו כן להירגע במקרה הצורך. יש לזכור לשמור על עקביות, מתן חיזוק חיובי (חטיף ו/או אמירה) בכל פעם שהכלב מתנהג יפה - חוסר עקביות עלולה "להרוס" את מה שעשינו ולהחזיר את הכלב למצבו הקודם לפני האילוף.

בעיות התנהגות המצריכות אילוף מקצועי הן רכושנות, חוסר גבולות ומשמעת, חרדתיות (פחד מרעשים/רגישות לרעש (זיקוקים, חורף, בורחים או נכנסים ללחץ ולטראומה), תוקפנות, נביחות + גוננות יתר וקושי בתקשורת עם כלבים אחרים. מומלץ בחום לקבל ייעוץ ולהיכנס לתהליך ארוך טווח עם מאלף/ת.