הכלב שלי ואני

כל מה שתרצו לדעת על גידול כלב

Alternate Text

הסתגלות
ויצירת שגרה

היערכות והסתגלות

היערכות הבית לקראת בואו של הכלב זהה לזו של תינוק חדש - צריך להצטייד באביזרים מיוחדים לשינה, אכילה, היגיינה, טיולים, משחקים ועוד. בנוסף, חשוב לייצר לכלב תחושת ביטחון במרחב הביתי, שיהיו לו מקומות משלו לאוכל ולשתות, לשחק, לישון וכו'. לכלבים חדשים לוקח כשלושה עד ארבעה שבועות להסתגל לביתם החדש וכל מה שנלווה אליו – האנשים הגרים בבית ואנשים המבקרים בו, סביבת הבית, סדר יום, טיולים ועוד. בדף זה תקבלו מידע על התהליך ההסתגלות של הכלב לסביבתו החדשה, הציוד הדרוש לו, ארגון המרחב ועוד.

ציוד שיש לספק לכלב Alternate Text

שינה:
Alternate Text מה צריך? מומלץ להכין לכלב מיטה קבועה (מיטה ייעודית לכלב הקיימת בחנויות החיות), שטיח, או כרית גדולה.
Alternate Text איפה למקם? מומלץ למקם את המיטה באזור הסלון, כך שהכלב יוכל לראות את בני המשפחה, וכדי שיהיה לו את המרחב ה"אישי" שלו, שיוכל לשהות בו כשיישאר לבד.

Alternate Text

אכילה:
Alternate Text מה צריך? הכינו קעריות למים ולאוכל המתאימות לגודל הכלב וודאו שהקעריות יציבות (רצוי מנירוסטה). בנוסף, הצטיידו בחטיפים ובמזון מפנק עבור הימים הראשונים.
Alternate Text איפה למקם? מקמו את הקערות סמוך למיטה של הכלב ווודאו שהגישה אליהן נוחה. את החטיפים מקמו רחוק מהכלב ובמקום שלא יוכל להגיע אליו.

Alternate Text

קולר/רתמה:
Alternate Text מה צריך? מומלץ להשתמש ברתמה, המפחיתה את הלחץ מאזור הצוואר של הכלב, למשל בזמן שהכלב מושך בטיולים וודאו שהיא "יושבת עליו" היטב. בנוסף, רצוי לחבר תג שם לקולר/רתמה של הכלב.
Alternate Text אילו סוגים יש?
קולרים: קולר עור שהוא נעים למגע אבל סופג ריח ולכלוך; שרשרת ברזל מיועדת לכלבים גדולים הדורשים ריסון; וקולר סינתטי קל לניקוי.
רתמות: ישנם מגוון סוגים כגון רתמה מרופדת ורתמה מרשת, לעתים, נחליף ביניהן בין עונות השנה. יש לשים לב לאיכות הרתמה, חוזק התפר ועמידותה. חשוב להתאים את הרתמה לגודלו של הכלב ולוודא שהיא לא רפויה או צמודה מידי.

Alternate Text

רצועה:
Alternate Text מה צריך? מומלץ להשתמש ברצועה בעלת אורך של כשניים-שלושה מטרים ובעלת לולאה בקצה אחד שאפשר להשחיל על היד לשליטה טובה יותר. על פי חוק אסור להשתמש ברצועה בעלת אורך של יותר מחמישה מטרים.
Alternate Text אילו סוגים יש? קיימים מגוון סוגים של רצועות כגון איזי ווק, רצועת "עצר", רצועת אילוף, רצועת גוף (צמודה לגוף הבעלים), רצועות דקות ועבות ועוד. אם הכלב גדול וחזק כדאי לקחת רצועה עבה. רצועה קצרה תחזיק את הכלב קצר.

Alternate Text

שקיות איסוף צואה:
Alternate Text על פי חוק צריך תמיד לאסוף אחר הצואה של הכלב, ולכן תמיד צריכות להיות עלינו שקיות. ניתן למצוא "מתקני" שקיות ברחבי העיר, בגינות כלבים או בחנויות חיות. בנוסף, ניתן לרכוש כמות גדולה מראש דרך רשתות שונות באינטרנט. רצוי ומומלץ לרכוש גם "מחזיק שקיות" שיהיה תמיד עליכם ביציאה לטיול.

Alternate Text

צעצועים:
Alternate Text מה צריך? צעצועי נשיכה, כרסום וכו' וכדורי משחק – לצורך התעסקות והתמקמות הכלב בבית וכמו כן חיזוק הקשר בינו ובין הבעלים. בנוסף, כלבים שנוטים לחרדת נטישה, יכולים להיעזר בעיסוק על ידי משחק טוב, בזמן שהם נמצאים לבד.


ארגון המרחב – מה צריך לדעת ולמה זה חשוב Alternate Text

חשוב לייצר פינות לכלב בבית שלנו, גם אם אתם מרשים לו לעלות על המיטה ו/או על הספות (דבר שקשה לבטל בשלב מאוחר יותר) עדיין ישנה חשיבות לתת לכלב תחושת עצמאות, רוגע וביטחון במקום אישי משלו.

הפקודה "למקום": ישנה חשיבות במילת האילוף "למקום" – כך הכלב יודע איפה הוא צריך להיות, מסביב לצעצועים ולמיטה שלו, אולי אף גם לצד קערות האוכל והשתייה וכמו כן במידה ואתם רוצים לעסוק בפעילות כלשהיא כמו ניקיון או אם מגיעים אורחים ואתם רוצים שהכלב יישב רחוק ולא יפריע, תוכלו להגיד לו ללכת למקום.

שמירה על תכולת הבית: בימים הראשונים הזיזו דברים חשובים שעלולים להיהרס, סגרו או הרימו את הפחים, סגרו דלתות במידת הצורך, כדי לתת לזמן לאילוף ולהרגלת הכלב לביתו החדש.

מניעת בריחת הכלב מהבית: כלב שמגיע למקום חדש ולא מוכר עלול לחוש פחד ולנסות לברוח. לכן, הקפידו על סגירת כל דרכי היציאה האפשריות.

החליטו מראש אם אתם רוצים שכלבכם יוכל ללכת לחצר, האם הוא יכול לעשות שם צרכים או לא וכו', וחסמו את גישתו לשם בהתאם. בנוסף, הקפידו על סגירת דלת החצר (וכל דרכי היציאה ממנה) לצורך מניעת בריחתו מהבית.


שלבי הסתגלות הכלב לבית

ישנם מספר שלבים עיקריים בתהליך ההסתגלות וההתאקלמות של הכלב לבית ולסביבתו החדשה. עם זאת, יש לקחת בחשבון שבהתאם לרקע של הכלב יהיו שלבים מסוימים שיצריכו שינוי קל, כגון כלב שמגיע מרקע של נטישות או התעללות. במקרה הצורך, מומלץ להתייעץ עם הגוף ממנו אימצתם את הכלב, עם מאלף/ת ועם הצוות הוטרינרי.

Alternate Text

הכניסה הראשונה לבית


Alternate Text בהגעת הכלב לבית יש לשמור על סביבה שקטה ולא המונית ולהימנע ממפגש עם אנשים חדשים בתחילה כדי לתת לכלב זמן להתרגל. יש להרגיל את הכלב להיפגש עם כלל בני הבית, לשחק איתם ולצאת לטיולים.

חיזוק תחושת הביטחון של הכלב


Alternate Text אם הכלב רק הגיע לבית, הוא צריך להתרגל אליכם לאט לאט, לשגרה שלו ולמקום ה"אישי" שלו בבית. לכלב החדש לוקח כ-3 עד 4 שבועות להסתגל לבית החדש שלו, עם כל מה שנלווה אליו – האנשים הגרים בבית ואנשים המבקרים בו, סביבת הבית (ציוד הכלב ומיקומו), רעשים סביבתיים, סדר יום, טיולים ועוד.

Alternate Text אל תכפו מגע עם הכלב בימים הראשונים שלו איתכם בבית החדש. הכלב חשוף כרגע לריחות חדשים, רעשים, אנשים חדשים – הכל זר מבחינתו, תנו לו את זמן ההסתגלות אותו הוא צריך. חשוב לתת לו להבין שהוא יכול לסמוך עליכם לכן מומלץ לחכות ל"סימן" מהכלב כגון רחרוח, השמת יד או כל פעולה או אינטרקציה שהוא עושה לידכם. כך עם הזמן הוא ירצה יותר ויותר את הקרבה אליכם וכך תוכלו להשיג קשר עם חיבור חזק ומוצלח.

Alternate Text הקפידו לתת לכלב חטיפים ולשחק עם צעצועים איתכם ולבדו, כך לאט לאט תתחזק אצלו תחושת הביטחון ותתחילו ליצור תקשורת טובה ולבסס את הקשר ביניכם.

Alternate Text
חיזוק הקשר עם הבעלים


Alternate Text הבסיס לחיים משותפים טובים ונעימים יחד הוא הקשר והתקשורת ביניכם. כך הכלב ילמד לאהוב אתכם ואתם אותו, וכך תוכלו לאלף אותו ולגרום לו להקשיב לכם.

Alternate Text צרו שגרת משחקים יחדיו - ככל שתשחקו יותר, בין אם בבית או בגינה (לדוגמא במשחקי "תפוס" ו"תביא"), הקשר ביניכם יתחזק וכך גם התקשורת ביניכם תהייה טובה יותר. הקשר יתלווה ברצון לשחק, באהבה אחד כלפי השני, יכולת תקשורת טובה ותחושת ביטחון ונוחות של הכלב מולכם.

חשיפה הדרגתית לסביבה


Alternate Text עם התרגלות הכלב לבית עלולה להיווצר אצלו תחושת טריטוריה - רצון להגן על הבית ובעיקר על הבעלים. היות וכלבים הם ממשפחת הזאבים והם רגילים לחיות בלהקה בטריטוריה שלהם, הם עלולים לחוש צורך להגן אחד על השני ובמקרה שלנו, עליכם, הבעלים שלו ולכן חשוב להיות מודעים לכך ולפעול בהתאם.

Alternate Text יש לחשוף אותו הדרגתית לסביבה הקרובה, לאנשים אחרים ולכלבים חדשים. לאחר כשבוע מהגעתו לבית החדש, כשהכלב מרגיש יותר בנוח, יש להרגיל אותו להיפגש גם עם המשפחה המורחבת והחברים שמגיעים לעיתים קרובות לבקר ולשהות בבית. הדרך לכך היא על ידי חשיפה הדרגתית כדי שירגיש וילמד שהם חלק מהקהילה כך שיידע לאט לאט ללמוד לתקשר עם אנשים שהם מחוץ ל"קהילה" שלו לצורך מניעת תוקפנות שמגיעה לרוב מצורך בהגנה על הבעלים.

יצירת שגרה


כלבים צריכים לדעת שיש להם שגרה קבועה הכוללת טיולים, צרכים, אוכל, משחקים ועוד.

Alternate Text שגרת טיולים וגינות כלבים במהלכה הכלב יילמד איך ללכת בטיולים, יפרוק אנרגיה ויילמד לפגוש כלבים ואנשים חדשים. שגרה זו תסייע במניעת בעיות התנהגות.

Alternate Text שגרת משחקים ופעילויות של הכלב עם הבעלים ועם בני הבית – יצירת זמן איכות ביניכם ובין כלבכם יעזור לחזק את הקשר ביניכם, ושגרת המשחקים ביום יום תעזור להגברת תחושת הביטחון של הכלב בבית, תגרום לכלב להוציא אנרגיה ולהפיג את השעמום וכך גם להימנע מהרס בבית.

השארת הכלב לבד בבית


Alternate Text חשוב שהכלב יידע להעסיק את עצמו בבית במקביל לפריקת אנרגיה בטיולים ובגינות כלבים. בימיו הראשונים רצוי לא להשאיר אותו לבד בבית ואם כן אז לזמן מועט.

Alternate Text רצוי ומומלץ לתת לכלב צעצוע ו/או אוכל בתוך "קונג" (משחק אכילה איטית שמעסיקה את הכלב) בכדי ליצור לו תחושה חיובית כשאתם יוצאים והוא נשאר לבד בבית, ובעיקר כדי לספק לו התעסקות שתפיג את השעמום.

Alternate Text רצוי להוציא את הכלב לטיול לפני ואחרי שהוא נשאר לבד בבית, בעיקר אם הוא גור, לצורך הוצאת אנרגיה כדי למנוע הרס בבית ולצורך עשיית צרכים כדי שלא יעשה אותם בבית.


הסתגלות גורים לבית

שלבי ההסתגלות זהים לכל הכלבים בכל הגילאים. עם זאת, עבור גורים ישנן הנחיות נוספות שצריך לפעול על פיהן.

שינה: כאשר הגור יגיע לביתכם הוא בוודאי יהיה מפוחד ויתגעגע לאמו ולאחיו, בעיקר בלילות הראשונים. כדי להקל עליו בחורף, אפשר להשתמש בכרית חימום או בבקבוק מים חמים (לא מדי!) עטופים בבד או במגבת.

חינוך: חנכו את הגור מגיל צעיר כדי שיגדל להיות בעל מזג נוח ויסתדר היטב בבית ועם בני המשפחה. בדיוק כמו ילדים קטנים, גורים "תופסים" מהר יותר מכלב בוגר וזו הזדמנות מצוינת לפתח להם הרגלים טובים. עם זאת, חשוב לדעת שבחודשיו הראשונים הכלב צריך לדעת בעיקר ללכת יפה עם רצועה ולעשות צרכים בחוץ, באיזור גיל חצי שנה רצוי להתחיל ללמד אותו פקודות בסיסיות ואם קיימות בעיות התנהגות אז לטפל גם בהן
למידע נוסף עברו אל: תהליך אילוף אידיאלי

צרכים: הגור הצעיר אינו יודע שעליו לעשות את צרכיו מחוץ לבית, ועדיין קשה לו להתאפק. הכינו עבורו פינת שירותים זמנית מרופדת בעיתונים, ובשום אופן אל תנזפו בו אם יעשה פיפי במקום אחר בבית. במקביל השתדלו לצאת איתו לטיולים כמה שיותר, בעיקר בלילה, השכם בבוקר ולאחר כל ארוחה שלו.
למידע נוסף עברו אל: חינוך לצרכים

צעצועים: עבור גור, משחק זה לנשוך ולכרסם דברים. כדי למנוע ממנו להרוס את החפצים בבית, ספקו לו אלטרנטיבות בצורת צעצועים לעיסים וחטיפים לכלבים שאינם עשויים מעור מיובש. הרחיקו ממנו חפצים יקרי ערך ודברים שעלולים להיות מסוכנים עבורו, כמו חומרי ניקוי, חוטי חשמל, שקיות וצעצועים קטנים שאפשר להיחנק מהם, חפצים חדים ואפילו צמחים מסוימים שרעילים מאוד לכלבים (למשל: חלבלוב, הרדוף, פקעות ובצלים). בנוסף, היות והגור בעיקר רוצה לשחק ולפרוק אנרגיה, הקפידו על כמה שיותר טיולים מצד אחד ומשחקים עם צעצועים בבית במקביל.

ניתן לתחם את איזור הכלב בבית, כאשר אתם לא נמצאים בו, בעזרת ייעוץ וסיוע של מאלף/ת.

שאלות ותשובות

יש לדאוג למיטה לכלב (יכולה להיות גם משמיכה או כרית), קערות אוכל ומים, וקולר ו/או רתמה ורצועה. בנוסף, יש לקנות צעצועים/משחקים לכלב ולארגן את הכל באיזור שיהיה שלו, המקום שלו, שם הוא ירגיש ביטחון ורוגע.

אם הכלב רק הגיע לבית, הוא צריך להתרגל אליכם לאט לאט, לשגרה שלו ולמקום ה"אישי" שלו בבית. לכלב החדש לוקח כ-3 עד 4 שבועות להסתגל לבית החדש שלו, עם כל מה שנלווה אליו – האנשים הגרים בבית ואנשים המבקרים בו, סביבת הבית (ציוד הכלב ומיקומו), סדר יום, טיולים ועוד.

כלבים צריכים לדעת שיש להם שגרה קבועה הכוללת טיולים בהם הכלב נחשף לאנשים ולכלבים אחרים ולומד איך לשחק עם כלבים ועושה צרכים, שעות קבועות של מתן אוכל, שגרת משחקים ופעילויות שמחזקת את הקשר ביניכם ובין הכלב ועוזרת לו לפרוק אנרגיה, להפיג את השעמום ולחזק את תחושת הביטחון.

רצוי להוציא את הכלב לטיול לפני שאתם יוצאים וישר כשאתם חוזרים. בנוסף, חשוב שהכלב יידע להעסיק את עצמו בבית ולכן השאירו לו צעצועים ומשחקים. כמו כן, ניתן ורצוי לתת לכלב משחק אוכל כלשהו שייתן לו תחושה טובה עם יציאתכם מהבית ויעסיק אותו זמן רב.