הכלב שלי ואני

כל מה שתרצו לדעת על גידול כלב

Alternate Text

תזונת הכלב

סוגי מזון

לתזונת הכלב השפעה ישירה על בריאותו הכללית, פרוותו ולעתים אף על התנהגותו. מסיבה זו, מומלץ לקנות מזון איכותי שיכול לחסוך מכלביכם בעיות בריאותיות שונות ומכם הוצאות כספיות על טיפולים עתידיים. את המזון יש להתאים לגילו, גודלו ומצבו הרפואי של הכלב ובהתאם לכתוב על גבי האריזה. בדף זה תמצאו מידע על סוגי המזון לכלבים לפי גיל, דרישות התזונה שלהם, אופן התאמת המזון עבורם וכמו כן, על אלרגיות למזון בקרב כלבים.

Alternate Text Alternate Text
Alternate Text

התזונה העיקרית של הכלבים מבוססת על האוכל היבש, אותו יש להתאים לגיל ולמשקל של כלבכם. המיוצר על ידי חברה טובה ואמינה, מספק תזונה מאוזנת ומונע חוסרים תזונתיים.



Alternate Text

מזון רטוב (קופסאות שימורים) ניתן כתוספת למזון היבש, כפינוק/צ'ופר או במקרים בהם קיימת בעיה רפואית. יתרונות שילוב המזון הרטוב כחלק מהתפריט, באופן יומי או מידי פעם, הם: תוספי תזונה לכלב, לעיסה קלה של המזון, עמידות לאורך זמן ללא צורך בחומרים משמרים וכמות חלבון גדולה יותר (רכיב תזונה חשוב בתפריט היומי לגורים). שימו לב ,יש לזכור שלמזון הרטוב יש תאריך תפוגה (מצוין על האריזה).



Alternate Text

ישנם מקרים בהם נרצה לתת לכלב חטיפים ו/או מזון מהתפריט שלנו – כפינוק, כחלק מתהליך האילוף ועוד. שימו לב ,מתן מזון מעבר לאוכל הרגיל שלו ובאופן לא מבוקר עלול להוביל להשפעות שליליות כגון דפוסי התנהגות לא רצויים, השמנת יתר או סכנה רפואית ממאכלים שאסורים לו. מעבר לעמוד חטיפים ומזון מהמטבח



Alternate Text


איך להתאים לכלב את המזון לפי גילו ומצבו הרפואי?

את המזון עליכם להתאים לגילו ולמצבו הרפואי של כלבכם. כלבים בגילאים שונים זקוקים לתזונה שונה בהתאם לאורח חייהם. לרוב, על גבי האריזה יהיה מצוין האם האוכל מתאים לגור, בוגר או מבוגר. כמו כן, במקרה של בעיה רפואית המצריכה תזונה מיוחדת, אין לשנות את התזונה על דעת עצמכם אלא להתייעץ עם הצוות הוטרינרי. תזונה שלא תהייה מותאמת לצרכים התזונתיים והרפואיים של כלבכם עלולה להזיק לו.


גורים (עד גיל שנה): ישנו מזון ייעודי לגורים. גורים נמצאים בשלבי גדילה ולכן הם זקוקים למזון המכיל חומרים מזינים המסייעים להם לגדול ולהתפתח, כגון: פרוטאין, חלבונים, שומן, וויטמינים ומינרלים.

בוגרים (גיל 7 ומטה): כלבים בוגרים נמצאים במצב מאוזן מבחינה התפתחותית. לכן, החלוקה מכאן ואילך תהייה בהתאם לפעילותם הפיזית ולאורח חייהם.
כלבים פעילים צריכים מזון בעל ערך קלורי רב יותר, המעניק להם את אנרגיה הדרושה לפעילותם היומיומית.
כלבים פאסיביים צריכים מזון בעל ערך קלורי נמוך, כדי למנוע הגעה לעודף משקל, אשר עלול להוות סכנה לבריאותם.

מבוגרים (גיל 7 ומעלה): כלבים מבוגרים, בהקבלה לבני אדם, מתחילים את גיל הזהב שלהם. כלומר, הם פעילים פחות וחילוף החומרים שלהם איטי יותר. מסיבה זו, הם זקוקים לתזונה שתסייע להם להתמודד עם השינויים החלים בגופם, כגון: ירידה בתפקוד המערכת החיסונית, דלקות פרקים, משקל עודף ואובדן חיוניות של העור והפרווה. באופן כללי, מזונם צריך להכיל אחוז נמוך יותר של חלבונים ושל שומנים.


מזון היפואלרגני: כמו בני אדם, גם כלבים סובלים מאלרגיות ומבעיות עיכול. מזון היפרואלרגני מכיל כמויות מזעריות של רכיבים אליהם עשוי הכלב להיות אלרגי, כגון: חומרים משמרים, תוספי טעם, צבעי מאכל ושאר כימיקלים.

מזון רפואי: במקרים של בעיות בריאות במערכת השתן, בלבלב, בכליות, סכרת ועוד, יש לתת לכלבכם מזון רפואי שמתאים למצבו, כגון אוכל אורגני ו/או תוספי תזונה.

Alternate Text מזון מסוג זה יינתן בהמלצת הצוות הוטרינרי בלבד ותוך מעקב אחר מצבו של הכלב.

מזון דיאטטי: עודף משקל מסכן את הבריאות ומגביר את הסיכון לקיצור תוחלת חייו של הכלב. אם כלבכם סובל מבעיה זו, חשוב לתת לו מזון דיאטטי שבו אחוז השומנים נמוך יחסית, כדי שיוכל להרזות בצורה הדרגתית.

Alternate Text מומלץ לתת מזון מסוג זה בהמלצת הצוות הוטרינרי, תוך מעקב אחר מצבו של הכלב.

Alternate Text

אלרגיות לאוכל

Alternate Text מהו הגורם הנפוץ לאלרגיה באוכל?

החלבון במרכיבי המזון - עוף, בקר, כבש, דגים, מוצרי חלב, ביצים, סויה ועוד.

Alternate Text מהם התסמינים הנפוצים לאלרגיה באוכל?

שינויים בהתנהגות, גירודים, בעיות בעור ובעיות עיכול הגורמות לכאבי בטן, שלשולים חוזרים, הקאות ולעתים אף לדם בצואה.

Alternate Text איך בודקים האם ולמה הכלב אלרגי?

חשוב לגלות אם כלבכם סובל מאלרגיה סביבתית (לדוג': אלרגיה לקרדית האבק וצמחים), אלרגיה לפרעושים או אלרגיה לאוכל. לידיעתכם, אלרגיות סביבתיות או אלרגיות לפרעושים הן נפוצות יותר מאשר אלרגיות לאוכל.

אם עלה חשד לאלרגיה, יש להתייעץ עם צוות וטרינרי מנוסה במטרה לסייע בבידוד הגורם. במידת הצורך, איתור הגורם יבוצע באמצעות בדיקות דם או בדיקות אלרגיה.

Alternate Text מה עושים אם גיליתי שהכלב שלי אלרגי?

לאחר התייעצות עם הצוות הוטרינרי, יש לשנות את האוכל בהתאם לצרכי הכלב, תוך הימנעות מהמרכיב או הרכיבים אליהם הוא רגיש. לעיתים, הכלב ייצטרך תוספי תזונה ו/או אוכל היפו-אלרגני.
להסבר מלא על תהליך מציאת הגורם באוכל לאלרגיה והחלפת האוכל לחצו כאן

Alternate Text שימו לב! לפני קביעת אבחון של אלרגיה אצל כלבכם יש לשלול גורמים אחרים בעזרת הצוות הוטרינרי.


שאלות ותשובות

יש להסתכל על הרכיבים – מזון איכותי לכלבים צריך להכיל בשר בשיעור של כשליש מהפורמולה. מזונות עם רכיבי כבש או דגים נחשבים איכותיים יותר וכמו כן עם אורז או שיבולת שועל, דגנים הנחשבים בריאים יותר מאשר תירס. אוכל איכותי לכלבים לא מכיל רק את אבות המזון אלא גם ויטמינים ומינרלים.

הרכיבים מסודרים בסדר יורד לפי הכמות הקיימת ממנו כך ש הרכיב הראשון הוא המשמעותי ביותר והאחרון כנראה בעל משמעות זניחה. בכל שק ישנה רשימת הרכיבים באנגלית ובעברית. חשוב להבין שרכיב אחד יכול להופיע בכמה צורות ולכל צורה יש שם אחר. על ידי הבנה של משמעות שמות הרכיבים נוכל להבחין בין רכיבים טובים יותר לכאלו שנרצה להימנע הם. למשל, עוף יכול להופיע בצורת “עוף” או “קמח עוף” (chicken, chicken meal), שאלו הן צורות טובות של הרכיב, או בצורת “מוצרי לואי של עוף” (chicken byproducts) שזה רכיב שנרצה להימנע ממנו. עניין נוסף, הוא ששמות הרכיבים מקורם באנגלית ולאחר תרגומם לעברית, שעוברת לעיתים מניפולציה שיווקית קשה לעיתים להבין באיזה צורה ואיכות הוכנסו למזון הכלבים, ולכן תמיד עדיף לבחון את רשימת הרכיבים באנגלית.

חלבון איכותי מן החי הוא המרכיב החשוב ביותר באוכל לכלבים - חשוב שהוא יהיה המרכיב הראשון שמקורו מוגדר: עוף, כבש, סלמון, הודו וכו’.
שומן הוא גם כן מרכיב חשוב. השומן מהווה מקור אנרגיה חשוב מאוד במזון לכלבים ואחראי לתפקוד של איברים ומערכות שונות בגוף הכלב - מקור השומן צריך להיות מוגדר, כגון שומן עוף, שמן דגים ושמן קנולה. נרצה להימנע משומן ממקור שאינו מוגדר כמו שומן מן החי, או שומן שאינו איכותי כמו שומן חזיר וכמובן שומן שאינו מוגדר כלל.
פחמימות במזון לכלבים נמצאות לרוב בדגנים כמו אורז, תירס, חיטה, דוחן וכו’. במזונות ללא דגנים יימצאו הפחמימות במקורות אחרים כמו תפוחי אדמה, בטטות, אפונה ואחרים נעדיף פחמימות מלאות בעלות ערך תזונתי גבוה כמו אורז מלא, שיבולת שועל, וגריסים על פני אורז לבן וחיטה.
כמו כן, יש לוודא כי היצרן אכן מוסיף תוספים תזונתיים - לרוב, מזונות איכותיים יותר יהיו בעלי רשימה ארוכה של תוספים ויטמינים ומינרלים מאשר מזונות פחות איכותיים.

בהחלט. גם אם זו לא אלרגיה למרכיב מסוים אלא "סתם" תגובה לא טובה לאוכל הצואה יכולה לרמוז לנו על כך. הצואה כטבעה לא מפיגה ריח טוב אך יש לשים לב אם ישנו ריח חזק וחריף במיוחד. בנוסף, במצב בריאותי תקין הצואה לא אמורה להיות רכה מידי, אלא כזו שניתן לאסוף ללא שאריות אך גם לא קשה מידי. בנוסף, כאשר האוכל אינו איכותי, הכלב עושה כמות גדולה של צואה, כי הגוף פולט את הפסולת, כאשר האוכל הוא איכותי היציאות שלו קטנות בהרבה.

בריאות כללית - בעיות עיכול הגורמות לגזים ולשלשולים ולעתים לדם בצואה, ריקבון שיניים, ריח רע מהפה , גירודים וגירויים בעור, הפרשות מהעיניים או עיניים אדומות ודלקות חניכיים חמורות.
פרווה - דילול ונשירת פרווה ופרווה לא נעימה למגע.
התנהגות - בדיוק כמו שאוכל יכול לשפר או לדכא את מצב הרוח בקרב בני האדם, כך גם אצל כלבים. חלק מבעיות ההתנהגות שניתן לקשר לתזונה של כלבים הן שינויים במצב הרוח, נביחות מוגזמות, שינה לא שקטה, אגרסיביות, סף גירוי נמוך, היפראקטיביות ועוד.

אמנם גם כלבים מעורבים עלולים להיות אלרגיים אך כלבים גזעיים הם בעלי סיכוי גדול יותר. הגזעים הנפוצים הם: יורקשייר טרייר, בולדוג, רועה גרמני, פאג, פיטבול, גולדן רטריבר, קוקר ספניאל, שיצ'ו ווסטי.

על מנת למצוא מה בדיוק באוכל גורם לאלרגיה, צריך להחליף את סוג האוכל של הכלב לפורמולה שונה לחלוטין, עדיף של מותג אחר. עדיף לבחור מתכון עם רשימת רכיבים קצרה יחסית. יש להאכיל את הכלב באוכל החדש במשך לפחות 8 שבועות ולאחריהם לתת לכלב לאכול את המזון המקורי שחשדנו שגורם לאלרגיה, אם הכלב יפתח תסמיני אלרגיה שוב, כנראה שזיהינו את מקור הבעיה כאלרגיה למזון.
מרבית בעלי הכלבים לא נותנים לכלב את האוכל הישן שוב כי הם שמחים שהוא מרגיש טוב והם חוששים לגרום לו לאי נוחות אך שלב זה הוא קריטי והוא עוזר לקבוע באופן יותר וודאי מה הייתה הסיבה המקורית לאלרגיה של הכלב. במידה והתגובה האלרגית ממשיכה גם כאשר החלפנו אוכל, צריך לנסות סוגים נוספים של מזון אשר מבוססים על מקורות חלבון אחרים. האוכל צריך להכיל מקור חלבון בודד מן החי ומקור פחמימה בודד, וחשוב לבחור מזון שהכלב שלכם לא אכל בעבר.
בנוסף, יש לקחת בחשבון שגם החלפת אוכל יכולה לגרום לבעיות במעיים, שלשולים ואי נוחות – בדרך כלל ההנחיה היא לא להחליף בבת אחת מזון אחד באחר אלה לשלבם אחד עם השני ולהפחית מהאחד ולהגדיל מהשני אליו רוצים להחליף.

דבר זה אפשרי לחלוטין, כלבים יכולים לפתח אלרגיה לאוכל הרגיל שלהם בכל זמן שהוא.

שינויים בהתנהגות, גירודים, בעיות בעור ובעיות עיכול הגורמות לכאבי בטן, שלשולים חוזרים, הקאות ולעתים אף לדם בצואה.

חלק מבעיות ההתנהגות שניתן לקשר לתזונה של כלבים הן שינויים במצב הרוח, נביחות מוגזמות, שינה לא שקטה, אגרסיביות, סף גירוי נמוך, היפראקטיביות ועוד. בנוסף, אם הכלב מפתח אלרגיה לאוכל הוא לא ירגיש טוב והדבר ישפיע על מצב הרוח שלו.

מחיר המזון לא בהכרח מעיד על איכותו. לא תמיד מה שהכי יקר הוא הטוב ביותר עבור כלבכם. לכן, יש לקחת בחשבון את כלל הקריטריונים לבחירת מזון לכלב. בנוסף, כדאי לבדוק על כל שק את כמות ההאכלה המומלצת לכל כלב, בהתאם לגיל ולמשקל.
חישוב עלות מנת ההאכלה היומית נעשית על-ידי חלוקת משקל שק במספר הגרמים של מנת המזון היומית המומלצת, וכך מקבלים את מספר ימי האכלה לשק, אותם ניתן להשוות עם מזונות אחרים.כמו כן, ניתן להכין אוכל ביתי (כאוכל העיקרי או מידי פעם) שגם יוצא יותר משתלם וגם מבטיח איכות גבוהה יותר של המזון שניתן לכלב.