הכלב שלי ואני

כל מה שתרצו לדעת על גידול כלב

Alternate Text

בריאות הכלב

טיפוח הכלב

טיפוח כלבים הוא נושא חשוב מאוד שמטרתו העיקרית היא שמירה על הניקיון ועל ההיגיינה הכללית של הכלבים. החל מרחצה, תספורות וטיפול בפרווה, דרך טיפוח ציפורניים ועד לניקוי שיניים ואוזניים – הזנחה של כל אלה תזמין חיידקים, טפילים ומחלות שונות שניתן להימנע מהן אם מקפידים על שגרת טיפוח וניקיון סדירה עבור הכלב. בדף זה תמצאו מידע כללי על פרוות הכלבים, נשירת השיער והסיבות לכך, מתי רוחצים את הכלבים, חשיבות הברשת הפרווה ויתרונותיה, תספורות ועוד.

פרוות הכלב

פרוות הכלב מגנה עליו מפני פגעי מזג האוויר, עקיצות חרקים, רטיבות ועוד. לגזעים שונים ומעורבי גזע יש פרוות שונות - חָלַקה, קצרה, בינונית, ארוכה, זיפית, גלית ומטולטלת. כמו כן, יש כלבים בעלי פרווה הנושרת באופן קבוע וכאלו בעלי פרווה הנושרת בהתאם לעונות השנה (חורף וקיץ).

Alternate Text נשירת שיער

נשירת שיער הינה תופעה טבעית בה כל הפרווה העודפת שהכלב הצמיח משתחררת ונושרת, או נתקעת מתחת לפרווה החיצונית. נשירת שיער טבעית מתרחשת בעיקר במעבר העונות (חורף-קיץ, קיץ-חורף) ובמעבר הכלב מגור לבוגר. לא ניתן למנוע את הנשירה, אך ניתן להפחית אותה.

שימו לב! במקרים רבים הפרווה הנושרת מדגדגת את הכלב, דבר הגורם לו להתגרד, גם אם אין לו פרעושים. עקב גירוד רב ו/או אגרסיבי, הכלב עלול לפצוע את עצמו באופן חריף, עד כדי מצב של צורך בטיפול אנטיביוטי.

Alternate Text Alternate Text כיצד מתמודדים עם נשירת שיער?
  • הברשת הפרווה באופן קבוע
  • רחיצת הכלב (בסבון מיועד לכלבים ומים) לעיתים רחוקות
  • תספורת בהתאם לגזע הכלב ולסוג הפרווה שלו (אין חובה לספר, מומלץ להתייעץ עם וטרינר/ית)
  • טיפול בפרעושים וקרציות
  • מתן מזון איכותי
Alternate Text Alternate Text אם שמתם לב לנשירה חריגה, יכול להיות שכלבכם סובל מאחת התופעות הבאות:
  • מאלרגיה למזון או מחומר הנמצא בסביבתו
  • מחלת כליות, כבד, בלוטת התריס או מחלה זיהומית אחרת
  • תגובה לנטילת תרופה
  • כוויות שמש
  • מגע עם חומרים הגורמים לגירויים כגון חומצה או חומרי ניקוי חריפים
  • טפילים – פרעושים או קרציות
Alternate Text רחיצת הכלב

רחיצת הכלב שומרת בין היתר על פרווה נקייה ומטופחת. אם כלבכם נקי הוא אינו זקוק למקלחת באופן קבוע. מקלחת לשמירה על פרווה נקייה ומטופחת באמצעות שמפו מיוחד מומלצת אחת לחצי שנה. כמו כן, מקלחת עם שמפו לגירודים/ נגד פרעושים וקרציות יכולה לעזור לכלבכם במקרה של גירודים ו/או גירויים בעור.

חשוב לדעת, מקלחות תכופות פוגעות בשכבת ההגנה הטבעית של עור הכלב ואף גורמות לנשירה מוגברת, קשקשים, גירודים, פריחות ובעיות עור וריח לא נעים. אם אין ברירה, למשל לאחר רחצה בים, ניתן לשטוף שטפו את הפרווה במים ללא שמפו.

מומלץ לא לרחוץ את הגור בחודשי חייו הראשונים. מקלחות תכופות פוגעות בשכבת ההגנה הטבעית של העור שלו ואף גורמות לנשירה מוגברת, בעיות עור וריח לא נעים. הברשה של הפרווה מספיקה בהחלט לניקיון של הגור.

Alternate Text תמיד ניתן ורצוי להתייעץ עם הצוות הווטרינרי בנוגע למצבים ספציפיים

Alternate Text לידיעתכם, מיד לאחר המקלחת תהיה לכלב נשירה מוגברת, בגלל שבמקלחת משתחררות מפרוותו שיערות רבות.

Alternate Text הברשת הכלב

הברשת הפרווה הינה אחת הדרכים להפחתת הנשירה הטבעית ושמירה על בריאות הפרווה. הברשת הפרווה שומרת עליה נעימה, נטולת קשרים, נקייה מפרעושים, קרציות וטפילים אחרים שיכולים להתקרב אל הכלב ומסלקת לכלוך רב שיכול להצטבר בפרווה. לא כל הכלבים זקוקים להברשת הפרווה, אבל רובם די נהנים מהפעולה הזו.

מומלץ לרכוש ציוד להברשת כלבים כגון מסרק ומברשת, המתאימים לסוג ולאורך הפרווה של כלבכם, וכן מספריים, על מנת שיהיו לכם הכלים להבריש את פרוות הכלבים. אם אתם זקוקים להדרכה, מומלץ להתייעץ עם הצוות הוטרינרי ו/או עם או ספר/ית כלבים.

ככל שהכלב בעל פרווה ארוכה יותר, כך יש להגביר את תדירות ההברשה. כמו כן, גם כלבים בעלי פרווה קצרה זקוקים להברשה שגרתית לצורך רענון ושמירה על היגיינת עור, פרווה בריאה, וכמובן, להקטנת כמות השערות הקצרות הרבות שהוא מפזר ברחבי הבית. מומלץ להתייעץ עם הצוות הוטרינרי בשאלה באיזו תדירות כדאי להבריש את הכלב, בהתאם לגזע וסוג הכלב, ופרוותו.

Alternate Textשימו לב! בהיעדר הברשה קבועה ,עלולה הפרווה למשוך נוכחות טפילי עור שונים ולגרום להתפתחות זיהומים ודלקות עור. בנוסף, חשוב לדאוג לשגרת הברשה נכונה בהתאם לסוג הכלב ופרוותו.
Alternate Text תספורת

חלק בלתי נפרד מטיפוח הפרווה הוא התספורת. עונת התספורות מתחילה כשמזג האוויר מתחמם, ולכן רצוי לספר כלבים בחודשי האביב והקיץ. כשמדובר בגזעים עם שיער ארוך או כזה שאינו נושר, חשוב לספר אותם גם בחורף. התספורת שומרת על גוף הכלב והפרווה מצדה ממשיכה לגדול בריאה יותר.

יש כלבים שהתספורת נחוצה להם ואף הכרחית מדי פעם, ויש כאלה שאינם זקוקים לתספורת כלל. לדוגמא, ישנם כלבים גזעיים ארוכי שיער, כגון כלבי פודל, שיצו ומלטז, בעלי פרווה הדורשת טיפוח שגרתי לאורך כל השנה: הברשה, תספורת ודילול. ללא טיפוח קבוע, פרוותם תיארך ותצבור לכלוך ואף תסכן את בריאות עורם.

מומלץ שלא לספר את הכלב באופן עצמאי! לפחות לא בפעם הראשונה.

Alternate Text התייעצו עם הצוות הוטרינרי ו/או עם ספרי כלבים מקצועיים בשאלה האם ומתי כדאי לספר את הכלב, בהתאם לגזע וסוג הכלב, ופרוותו.

מומלץ לעשות בדיקה מקיפה באינטרנט, בהתאם לסוג הפרווה וסוג הכלב וכמו כן להתייעץ עם הצוות הוטרינרי. למשל, כלבים בעלי שתי שכבות של פרווה צריכים תספורת של השכבה העליונה בלבד ולא גילוח של כלל הפרווה. בנוסף, על הספר/ית להיות מנוסה ומקצועי/ת, לדעת באילו מכשירים להשתמש ואיזה סוג תספורת הכלב צריך. דבר לא פחות חשוב הוא שהכלב ירגיש בטוח ורגוע אצל הספר/ית.


ציפורניים

Alternate Text באופן כללי, כלבים משייפים בעצמם את הציפורניים מתוך הליכה, טיולים ופעילות. שיוף ציפורניים אצל וטרינר/ית יתבצע בדרך כלל לכלבים מבוגרים או כלבים בעלי עודף משקל כיוון שהם הולכים פחות ומוציאים פחות אנרגיה.


שיניים

Alternate Text כדי לשמור על שגרת היגיינה בריאה של כלבכם, בדקו שאין לכלב ריח רע מהפה, לא נוצרה הצטברות אבן שן/דלקת חניכיים והתייעצו עם הצוות הוטרינרי באם כלבכם צריך ניקוי שיניים (הנעשה בהרדמה מלאה). בנוסף, ניתן לצחצח לכלבכם את השיניים בעזרת מברשת מיוחדת ומשחת שיניים לכלבים. אין להשתמש במשחת שיניים של בני אדם.


השפעת התזונה על העור ועל הפרווה

Alternate Text תזונה נכונה ובריאה אצל כלבכם תעזור לו לשמור על פרווה נקייה ונעימה.

Alternate Text אם ראיתם שיש קשקשים אצל כלבכם מדובר ככל הנראה או על בעיה בעור (אלרגיה לפרעושים, טפילים על העור) או על תזונה לא נכונה. לכן, יש לבדוק עם הצוות הוטרינרי, אם לא מדובר בבעיות עור אז יש להחליף את התזונה. כמו כן, ישנה תזונה ייעודית לכלבים עם בעיות עור.

Alternate Text שימו לב! לא תמיד נראות הפרווה או בעיות בעור הן תוצאה מתזונה לקויה או מזון לא מתאים אלא לעתים הבעיה נובעת מקרציות, פרעושים.

למידע נוסף עברו אל "טיפולים נגד טפילים"

שאלות ותשובות

קודם כל יש לוודא כי הנשירה נובעת מעונות המעבר ולא עקב בעיה רפואית. ניתן להפחית את הנשירה על ידי הברשת הפרווה באופן קבוע, רחיצת הכלב לעיתים רחוקות, מתן מזון איכותי, טיפול בפרעושים וקרציות ותספורת במקרה הצורך.

ניתן לבצע מספר פעולות כגון הגבלת מיקום הכלב בבית (למשל בתחומים מסוימים או בכל הבית למעט רהיטים), הברשה קבועה של הפרווה (למשל, רק מחוץ לבית), תספורת במקרה הצורך, טאטוא לעתים קרובות ושימוש בשואב אבק מיוחד לשיערות כלבים.

לא. אין חובה לרחוץ את הכלב אך רחיצתו יכולה לתרום לעור בריא ופרווה בריאה. מומלץ לקלח את הכלב בשמפו מיוחד אחת לחצי שנה. במקרים כמו חזרה מהים ניתן לשטוף אותו במים בלבד. למידע ספציפי בנוגע לכלב שלכם מומלץ להתייעץ עם הצוות הוטרינרי.

מומלץ לסרק את הכלב נגד כיוון צמיחת השיער וחזרה בכדי להסיר את השיער המת ולטפח את העור. יש להבריש את כל הגוף באמצעות מסרק המתאים לכלבכם (פרווה קצרה או ארוכה). כמו כן, יש לשים לב לאיזורים הרגישים של כלבכם ולסרק בהתאם לתגובותיו.

מומלץ לעשות בדיקה מקיפה באינטרנט, בהתאם לסוג הפרווה וסוג הכלב וכמו כן להתייעץ עם הצוות הוטרינרי. למשל, כלבים בעלי שתי שכבות של פרווה צריכים תספורת של השכבה העליונה בלבד ולא גילוח של כלל הפרווה. בנוסף, על הספר/ית להיות מנוסה ומקצועי/ת, לדעת באילו מכשירים להשתמש ואיזה סוג תספורת הכלב צריך. דבר לא פחות חשוב הוא שהכלב ירגיש בטוח ורגוע אצל הספר/ית.