הכלב שלי ואני

כל מה שתרצו לדעת על גידול כלב

Alternate Text

הסתגלות
ויצירת שגרה

מחוץ לבית

כחלק מהשגרה היומית של הכלבים, יש להוציא אותם לטיולים לצורך עשיית צרכים, מפגש עם כלבים ואנשים חדשים ופריקת אנרגיה. מספר הפעמים ביום שיש להוציא כל כלב משתנה בהתאם לגילו, מצבו הרפואי ובהתאם לשלב חינוכו לצרכים. בדף זה תוכלו למצוא מידע על החוקים וההנחיות בעת היציאה עם הכלב, מידע כללי על טיולים בהתאם למזג האויר, בנסיעות ומניעת בריחה של הכלב במהלך הטיול.

טיולים

Alternate Text חוקים והנחיות בטיולים
בישראל מספר חוקים בנוגע לטיפול וגידול הכלב:

הליכה עם רצועה
כלב חייב להיות קשור ברצועה בזמן טיול מחוץ לבית, מלבד בגינות מיוחדות ובמקומות אחרים שמקצה הרשות המקומית ובהם ניתן לשחרר את הכלבים.

הרצועה חיונית על מנת למנוע מהכלב לרוץ לכביש או להיעלם, או למקרה שהוא נתקל בגורם שמפחיד אותו או מכניס אותו לחרדת סכנה כגון כלב, בן אדם או כל חפץ זר שעלול להוות טריגר (למשל אופניים, קורקינטים וטרקטורונים)

כלב משוחרר עלול להידרס, לנשוך כלב או להינשך ע"י כלב אחר – דבר שעלול לגרום לנזק בלתי הפיך וכן להליכים משפטיים כמו הכנסת הכלב לכלבייה עירונית והרחקתו מהבית. הניסיון מלמד שזה קורה גם למי שחושבים שכלביהם ממושמעים להפליא ובוודאי יישארו בסמוך לבעליו או ימצאו את דרכם חזרה הביתה.
קנס כספי: 500 ₪

Alternate Text מעבר לחובת החזקת הכלב ברצועה בזמן טיול, על פי חוק אסור להשתמש ברצועה של יותר מחמישה מטרים.

מחסום פה
כלבים שמוגדרים מסוכנים על פי חוק מחויבים להיות עם מחסום לפיהם (זמם) כאשר הם נמצאים מחוץ לבית.
אם אתם יודעים שכלבכם עלול לחשוף שיניים ואף לנשוך הקפידו על השמת מחסום לפיהם בגינות כלבים או אף בטיולים שגרתיים. גם כאשר מבקשים לעלות עם כלב לאוטובוס הוא מחוייב במחסום פה בזמן הנסיעה.
קנס כספי: 1000 ₪

איסוף צואה
כאשר מוציאים את הכלב לטיול לעשיית צרכים, יש לאסוף את הצואה שלו.
כמו כן, כלבים רבים נוטים להתקרב לצואה, להריח ואף לאכול ממנה. בגינות כלבים רבות ישנה עמדת שקיות וכן גם ברחובות רבים אך כמובן ניתן לרכוש מתלה לשקיות המתחבר לרצועה בחנויות החיות השונות, בסופרים או ברחבי האינטרנט במחירים זולים מאוד.
קנס כספי: 750 ₪

יציאה לטיול במזג אוויר קיצוני Alternate Text

חשוב לזכור שכלבים הולכים על רגליהם היחפות, ולכן, בימי השמש החמים חשוב להקפיד על יציאה לטיולים לא בשעות בהן השמש יוקדת ותוך הקפדה על הליכה בצל. הליכה בשמש יכולה לגרום ל מכות חום, פצעים ושפשופים בעור ועוד. בנוסף, בימי הגשם והקור היציאה לטיול מוגבלת ולכן חשוב להוציא אנרגיה לכלב בבית ככל הניתן. אמנם כלבים לרוב לא ירגישו קור ולחלקם לא יפריע מזג האוויר הגשום אך חשוב לייבש אותם טוב טוב בהגעה הביתה כיוון שפרוותם הרטובה תוריד להם את טמפרטורת הגוף ועלולה לגרום להם לחלות.

מניעת בריחת הכלב בזמן יציאה לטיול Alternate Text

לעיתים בזמן הטיול משהו עלול להסיח את הדעת של הכלב והוא יברח. לכן, חשוב להקפיד על רצועה מחוברת לקולר או רתמה חזקים ומהודקים (כמובן נוחים ושאינם מפריעים לכלב), שבב מעודכן עם שם הכלב ושם וטלפון של הבעלים - אשר רשום בעירייה וכל וטרינר/ית יכול/ה לבדוק אותו על הכלב ולאתר את הבעלים, ותג שם עם אותו המידע. כמו כן, ככל שהקשר ביניכם ובין כלבכם יהיה חזק יותר, יפחתו הסיכויים שהכלב יברח מהפחד להיות רחוק מכם/לאבד אתכם.
למידע נוסף עברו אל: מניעת בריחת הכלב מהבית


נסיעה באוטו

כאשר נוסעים באוטו עם הכלב יש לקחת בחשבון פחדים שעלולים להיות לו, אפשרויות של בחילה והקאות באוטו וכן רצון לעשות צרכים. לכן, רצוי בהתאם לגיל הכלב ולהיכרותכם איתו לפעול בהתאם, כמו למשל, לעשות הרבה עצירות. ולא להאכיל את הכלב לפני הנסיעה. בנוסף, כדי לצמצם לכלוך של חול בוץ וכדומה באוטו ניתן לשים סדין/שמיכה או אף לקנות כיסוי מובנה לאוטו לכלבים.


נסיעה באוטובוס

על פי החוק בארץ, מותר להעלות כלב לאוטובוס שגודלו מאפשר להניחו על הברכיים או שאפשר להחזיק אותו על הידיים. בנוסף, ישנה חובה לשים רסן/מחסום על הכלב בזמן הנסיעה באוטובוס. כמו כן, העלאת הכלב הינה ללא עלות.


חופשה בארץ או בחו"ל

כאשר החלטתם לנסוע לחופשה, בארץ או בחול, עומדות בפניכם מספר אפשרויות כגון: פנסיון כלבים, השארת הכלב בבית עם מישהו/י או רק הבאת מישהו/י לתת לו אוכל ומים ולהוציא אותו לטיולים. יש לקחת בחשבון את אופי הכלב, היכולת שלו להישאר לבד בבית, הצורך שלו בטיולים ובהוצאות אנרגיה ועוד. כמו כן, התייעצו עם מכרים ואנשים ששמו את הכלב בפנסיון בעבר לצורך המלצה על המקום הספציפי ובדקו לפני הנסיעה שהכלב יתאים לשם והמקום יתאים לו. לקיחת הכלב יחד איתנו במטוס תלויה בבירוקרטיה רבה, הוצאה כספית רבה ולעתים במתן כדורי הרגעה לכלב בזמן הטיסה ולרוב תקרה במעבר מדינה או נסיעה לזמן ממושך.


שאלות ותשובות

שינוי שם לכלב תלוי בגילו, בהרגליו ובעברו. רצוי להתייעץ עם המקום ממנו אימצתם את הכלב, לרוב עדיך שלא לשנות את שמו כי אליו הוא רגיל ואליו הוא מגיב ומסב את תשומת לבו.

ניתן ואף רצוי להביא חטיפים לגינות כלבים כדי לחזק פקודות בסיסיות (כגון "בוא" "אליי") ולחזק את הקשר ביניכם ובין הכלב. עם זאת, אין לאלף את הכלב בגינות הכלבים – הכלב עלול להביע רכושנות כלפי האוכל והבעלים שלו, לחשוף שיניים כלפי כלבים אחרים ואף לתקוף אותם וכמו כן, כלבים אחרים בגינה עלולים להתקרב אליכם ואל האוכל ולחזק את תחושת הרכושנות וההגנה על הטריטוריה שעלולה להיגרם אצל כלבכם.
למידע נוסף "חינוך ואילוף הכלב"

קיימים סוגים רבים של מחסומים, נגד נשיכות, משיכות ועוד או סתם לצורך נסיעה בתחבורה ציבורית ומחומרים שונים. חשוב לבחור את המחסום המתאים ביותר לכלבכם ולוודא שהוא יכול לקרר את עצמו עם הוצאת הלשון. רצוי ומומלץ להתייעץ עם הצוות הוטרינרי לפני קנייתו.