הכלב שלי ואני

כל מה שתרצו לדעת על גידול כלב

Alternate Text

בריאות הכלב

טיפולים רפואיים

לביצוע עיקור או סירוס יתרונות רבים ותרומה לצמצום התרבות בלתי מבוקרת של בעלי חיים. כמו כן, כחלק מגידול כלב יש לבצע טיפולים שגרתיים כגון חיסונים וטיפולים נגד טפילים. בנוסף, מומלץ לבצע בדיקות דם, אחת לשנה, בעיקר לכלבים מבוגרים (מעל גיל 7), כדי לאבחן ולאתר מראש בעיות רפואיות. בדף זה תוכלו למצוא מידע על טיפולים אלה, סימני אזהרה המעידים על מצבו הרפואי של הכלב ועוד.

טיפולים רפואיים כלליים:

עיקור וסירוס:

Alternate Text

Alternate Text עיקור וסירוס הם ניתוחים חשובים המתבצעים בהרדמה כללית ו ההחלמה מהם מהירה יחסית. ניתוחים אלה נחשבים להומאניים ומקובלים בכל העולם המערבי במטרה לצמצם התרבות בלתי מבוקרת של חיות מחמד.

Alternate Text לעיקור ולסירוס יתרונות רבים כגון: מניעת מחלות, הארכת תוחלת החיים, שיפור איכות החיים, הפחתת רמת האגרסיביות והפחתת סיכויי בריחת הכלב מהבית.

Alternate Text חשוב לזכור כי כלב, בשונה מבני האדם, פועל על פי יצרים ולא על פי היגיון, צורך או הבנה. אין להאניש את הכלב או הכלבה, שכן הזדווגות אצלם אינה גורמת הנאה אלא להפך, ואף לעתים משאירה אותם פצועים. כמו כן, המלטה מותירה את הנקבה עם תוצאות כגון צניחת רחם ומחסור בסידן.

Alternate Text מומלץ לסרס את הכלב/ לעקר את הכלבה בגיל שישה חודשים.

Alternate Text בעלי כלב מסורס/כלבה מעוקרת משלמים אגרה (רישיון להחזקת כלב) שנתית נמוכה יותר.

Alternate Text בתקופת הייחום של הכלבה, יש להקפיד לבודד אותה מכלבים זכרים ולדאוג להביא אותה לעיקור כשבועיים לאחר תקופת הייחום. תקופת הייחום של הכלבה נמשכת כחודש, נזהה שהכלבה מיוחמת לפי ההפרשות הלבנות והדימום שהיא מפרישה מאיבר מינה.

Alternate Text

חיסונים:

Alternate Text החיסונים חשובים מאוד לבריאותו של הכלב, והעמידה בלוח הזמנים המומלץ לחיסונים חיונית ליצירת נוגדנים ולפיתוח מערכת החיסון.

Alternate Text משושה
חיסון המכיל הגנה ל-6 מחלות מדבקות (ביניהן גם פרוו) המסוכנות לגורים ולכלבים בוגרים.
החיסון ניתן לראשונה בגיל 6-8 שבועות ויש לחזור עליו פעמיים נוספות במרווחים של שבועיים/שלושה (סה”כ סדרה של 3 זריקות משושה). לאחר מכן , או כאשר מדובר בכלב מעל גיל שנה - החיסון ניתן אחת לשנה.

Alternate Text חיסון כלבת
חיסון הכלבת הוא חיסון חובה לכל כלב, נגד מחלת הכלבת המדבקת גם לבני אדם. לרוב, החיסון יינתן לגור בגיל 4 חודשים, לאחר שקיבל 2-3 חיסוני משושה. לאחר מכן, החיסון ניתן אחת לשנה. בעל כלב שלא חיסן את כלבו צפוי לקנס של 500ש"ח.
שימו לב! בזמן חיסון הכלבת הראשון יש להחדיר לכלב שבב אלקטרוני , הניתן פעם אחת בחייו. למידע נוסף על שבב הכלב לחצו כאן.

Alternate Text חיסון תולעת הפארק (ספירוצרקה-לופי)
למעשה זהו לא חיסון אלא טיפול מונע לתולעת קטלנית , אשר חודרת לגוף הכלב לאחר שאכל חיפושית זבל נגועה ויכולה לגרום למוות. היות ומדובר בטיפול מונע, יש להקפיד לתת לכלב את הזריקה פעם ב2-3 חודשים.

Alternate Text חיסון פרוו
חיסון פרוו ניתן כנגד מחלת גורים שכיחה וקטלנית אך ורק לגורים בגיל 6 שבועות.

Alternate Text

טיפולים נגד טפילים:

Alternate Text כלב סובל מטפילים כמו פרעושים, קרציות ותולעים . הם חיים עליו או בגופו, ניזונים ממנו ו גורמים לו סבל ולכן חשוב לאתר אותם ולהיפטר מהם. קרציות ופרעושים אינם רק בעיה אסתטית מטרידה - חשוב לזכור שבנוסף לסכנה בהיותם מוצצי דם, הם עלולים להעביר מחלות רבות ומסוכנות לכלבכם אשר חלקן אף מדבקות לבני אדם. הדרך היחידה להיפטר מהם לחלוטין היא לבצע טיפול קבוע בכל חיות הבית וטיפול בסביבת המחייה של הכלב.

Alternate Text כדאי לדעת, כיום כבר ישנם טיפולים אשר משלבים טיפול מונע כנגד פרעושים, קרציות ותולעי מעיים (ללא תולעת הפארק), באמצעות כדור אשר מחזיק לחודשיים.

Alternate Text טיפול נגד תולעים:
טיפול שגרתי נגד תולעים ניתן בכדורים כל חצי שנה. כלבים הסובלים מתולעים נוהגים להתגרד בישבן ולכן כדאי לשים לכך לב, כמו גם להימצאות תולעים בצואה. במידה ואנו רואים נקודות לבנות בצואת הכלב יש לתת טיפול באותו הרגע וכן לדאוג לנקות את הסביבה בה הכלב שהה (טקסטיל, כלי אוכל, רצפה) בכדי לדאוג שהתולעים (וביצים) לא ימשיכו לעבור לבני הבית או לכלב וכן ניקוי יסודי נגד תולעי הביצים אשר יבקעו לאחר 10 ימים דרך שטיפה עם מים חמים וסבון. את הטיפול יש לתת בשתי פעימות - הראשון נגד תולעים בוגרות והשני לאחר 10 ימים, בכדי להכחיד את התולעים שבקעו. בנוסף לכך, יש לתת טיפול מונע נגד תולעת הפארק. תולעת הפארק הינה תולעת מסוכנת מאוד שיכולה לגרום למוות הכלב. טיפול מונע זה נותנים בזריקה כל שלושה חודשים.

Alternate Text טיפול מונע לפרעושים:
טיפול מונע לפרעושים מתבצע באמצעות אמפולות/ריסוס פעם בחודש או באמצעות קולר נגד פרעושים.
הקולר ניתן כל 5-8 חודשים (בהתאם להוראות היצרן), יש להקפיד לא להרטיב את הקולר והקפידו לשטוף ידיים אם נגעתם בו. את האמפולה יש לתת במינון המתאים לכלב בהתאם לגילו ומשקלו, כדי למנוע הרעלה. יש לטפטף את תוכן האמפולה על העור בעורף הכלב או בין השכמות (מקום אותו הכלב לא יכול ללקק) ולדאוג שהעור יהיה יבש לפני הטפטוף. החומר נספג דרך העור לדם ומקנה הגנה מפני פרעושים למשך חודש . אם רוחצים את הכלב, יש לחזור על הטיפול שלושה-ארבעה ימים לאחר הרחצה.

טיפול מונע לקרציות:
בעונות האביב והקיץ מומלץ לשים לכלב קולר נגד קרציות. הקולר יעיל לתקופה של 5-8 חודשים – בהתאם להוראות היצרן. נסו לא להרטיב את הקולר והקפידו לשטוף ידיים אם נגעתם בו. אפשרות נוספת היא כדור לבליעה, ישנו כדור לחודש וכדור לשלושה חודשי טיפול.


איך מזהים בעיה אצל הכלב?
Alternate Text

Alternate Text אצל כלבים, כמו אצל בני אדם, המצב הפיזי משפיע על ההתנהגות וזה אחד מהסממנים הכלליים בשבילנו לזהות אם הכלב שלנו חיוני או לא. כלומר, באמצעות התנהגות חריגה של הכלב, נוכל לזהות את נורת האזהרה כמה שיותר מהר. למשל, סימון פיפי בכל מקום בבית לאו דווקא יעיד על סימון טריטוריה או בעיות התנהגות אלא עלול לסמן על דלקת בדרכי השתן.

Alternate Text יש לשים לב לשינויים התנהגותיים הבאים, העלולים להעיד על חוסר חיוניות אצל כלבכם:

  • חוסר תיאבון – אוכל פחות או לא אוכל בכלל.
  • שתייה – שותה הרבה או מעט מהרגיל, או לא שותה בכלל.
  • לא פעיל (ביחס לעצמו) ו/או מצב רוח ירוד.
אם כלבכם מראה את אחד מהסממנים האלו, יש לפנות בהקדם לייעוץ עם הצוות הווטרינרי.




הידרדרות רפואית-פיזית:

Alternate Text לעת זקנה או עקב מחלה שלא ניתן לטפל בה, מצבו הבריאותי ו/או הפיזי של הכלב מדרדר ולנו, כבעלי כלב ,אחריות לטפל בו עד יומו האחרון, גם בשלבים הכי קשים. אם הכלב מגיע למצב סיעודי , מצב שבו הוא סובל , כגון לא עושה צרכים בכלל, לא הולך, קיימת קריסת מערכות או באופן כללי לא עצמאי, יש השוקלים המתת חסד כדי למנוע ייסורים מהכלבים.

Alternate Text שימו לב , אם הגעתם למסקנה שיש לבצע המתת חסד לבעל החיים, חשוב לעשות זאת באופן מושכל ואחרי שבדקתם עם מספר וטרינרים והגעתם יחדיו למסקנה שההידרדרות הרפואית של בעל החיים לא ניתנת לטיפול או לשיקום . בנוסף, תדאגו להיפרד ממנו כמו שצריך, ללוות אותו בתהליך של המתת החסד. זהו אמנם עצוב ותהליך קשה, אך זה טבעי ובסופו של דבר נועד לעזור לכלב.




שאלות ותשובות

הכלב שלנו לא יכול להסביר לנו מה מפריע לו ואיך הוא מרגיש ולכן יש לשים לב לשינויים בהתנהגות כגון: עייפות, אפטיות, שתן מוגבר, שתייה מוגברת, התנשמויות כבדות, שיעול, שינוי דרסטי במשקל, גירודים והקאות או שלשול.

רוב הכלבים אוכלים דשא מסיבות שונות ואין בכך סיבה לדאגה. עם זאת, יש לשים לב אם תופעה זו קורית לעיתים קרובות, אם יש לכלב בעיות קיבה/כאבי בטן ואם הוא מקיא בתכיפות לאחר אכילת הדשא.

לרוב אם כלב מלקק קירות זה ככל הנראה אינו סימן למחסור תזונתי. לרוב, התופעה נובעת משעמום, תסכול, חרדה וכו'. אם התופעה חוזרת על עצמה יש לשלול בעיה רפואית ולאחר מכן לפנות למאלף/ת התנהגותית לצורך מניעת הפעולה ומציאת פעולות חליפיות לכלב.

כמו אנשים, גם כלבים עלולים להצטרך לקבל טיפולים רפואיים יקרים וביטוח רפואי עשוי לצמצם עלויות. עם זאת, במרפאות וטרינריות רבות ישנה אפשרויות לקבל מנויים שנתיים לכלבכם הכוללים חיסונים, בדיקות כלליות והנחה בטיפולים נוספים. מומלץ לעשות "סקר שוק" ולפי סוג כלבכם וגילו לבדוק אם ביטוח רפואי משתלם לכם.

מומלץ לסרס את הכלב/ לעקר את הכלבה בגיל שישה חודשים.

חיסון כלבת הוא חובה והקנס על בעלים שלא מחסנים את כלבם נגד כלבת הוא 1500ש"ח. חיסון המשושה וחיסון תולעת הפארק הם אמנם לא חובה אך בהחלט מומלצים לצורך שמירה על בריאות הכלב.

שניהם פועלים באותה מידה אך יש לקחת בחשבון עלויות שונות, תגובות של הכלב לקולר או לתרופה וכן תמיד רצוי להתייעץ עם וטרינר/ית.