הכלב שלי ואני

כל מה שתרצו לדעת על גידול כלב

Alternate Text

חינוך ואילוף
הכלב

חינוך לצרכים

נצטרך לחנך לצרכים גורים או כלבים בוגרים שלא חונכו בעברם לצרכים או צריכים להתרגל מחדש (למשל, לשעות אחרות) וכך נצטרך ליצור לו הרגלי יציאות בהתאם ללוז שלנו ולסביבה החדשה שלו. בדף זה תמצאו את הדרכים לחנך לצרכים, הסיבות לעשיית צרכים בבית ועוד.

איזור עשיית צרכים בבית Alternate Text

הגור הצעיר אינו יודע שעליו לעשות את צרכיו מחוץ לבית, ועדיין קשה לו להתאפק. הכינו עבורו פינת שירותים זמנית מרופדת בעיתונים או בכלוב אלוף או באיזור מסוים בבית וחסימתו ע"י גדר ובשום אופן אל תנזפו בו אם יעשה פיפי במקום אחר בבית. במקביל השתדלו לצאת אתו לטיולים כמה שיותר, בעיקר בלילה, השכם בבוקר ולאחר כל ארוחה שלו (שימו לב שיציאה לאחר ארוחה באופן כללי לא מומלצת לכן עשו "סיבוב מהיר" לצורך עשיית צרכים בלבד).


הקניית הרגלים לעשיית צרכים בחוץ Alternate Text

במקביל לצמצום מקום עשיית הצרכים בבית, הקנו לכלבכם סדר יום קבוע שבו הוא יאכל ומיד אחר כך ייצא לטיול לעשיית צרכים. כך, עם הזמן, הכלב יבין את המשוב השלילי מעשיית צרכים בבית ואת השגרה של יציאה לצרכים מיד לאחר האוכל. בנוסף, בכל פעם שהגור יעשה את צרכיו בחוץ - שבחו אותו ע"י ליטוף, אמירת "כלב טוב", "כל הכבוד" ו/או צ'ופר. עם הזמן, במשך כחודש, צמצמו יותר ויותר את איזור עשיית הצרכים של הכלב בבית.


סיבות לעשיית צרכים בבית

כלב לא מאולף (לא יודע שאסור לעשות צרכים בבית)

Alternate Text לרוב במקרה כזה נדבר בעיקר על גורים, כיוון שהם לא מכירים משהו אחר ולא יודעים שאסור להם לעשות צרכים בבית. עם זאת, לעיתים נקבל כלב בוגר שלא אולף בשלב גורו ולכן יש לחנך אותו לצרכים ככלב מבוגר.

בעיה רפואית

Alternate Text אם הכלב סובל מבעיה רפואית שגורמת לו לעשות צרכים לעתים קרובות יותר (כגון תרופות סטרואידים שגורמות לשתן מוגבר) הוא עלול לפספס ולעשות צרכים בבית, לכן הקפידו על לפחות טיול אחד נוסף ביום. בנוסף, אם הכלב לא מרגיש טוב ויש לו קלקול קיבה והוא צריך להקיא או לשלשל, לרוב הוא לא יוכל להתאפק ולכן יעשה את צרכיו בבית.

התאפקות ממושכת

Alternate Text כלב שחיכה הרבה זמן בין טיול לטיול כנראה צריך לצאת לעיתים קרובות יותר ולמספר טיולים גדול יותר ביום כי הפרשי הזמנים הקיימים ביניהם לא מתאימים לו.

זקנה (אבדן שליטה על עשיית צרכים)

Alternate Text כשכלב מתחיל להזדקן ישנה השפעה בריאותית ופיזית ו יכולת האיפוק שלו פוחתת. לכן, חשוב לא לכעוס עליו, גם לו זה קשה. אם הכלב מפספס לפעמים רצוי לקלוט את זה כמה שיותר מהר על מנת שזה לא יהפוך להרגל ולהוסיף לו לפחות טיול אחד נוסף ביום. עם זאת, יכול להגיע היום בו לא תהייה יכולת למנוע ממנו לעשות צרכים בבית.

עושה "דווקא"

Alternate Text לעתים כלב מרגיש חרדה או לחץ, למשל כשהוא מרגיש שינוי כלשהו בבית והדבר יכול להתבטא בעשיית צרכים בבית. אם המקרה חוזר על עצמו, יש לפנות לקבל ייעוץ מכוון עם מאלף/ת.

שינוי בשגרת הטיולים

Alternate Text כשכלב לומד להתרגל לשגרת טיולים מסוימת והיא משתנה הוא עלול לפספס ולעשות צרכים בבית. לכן, הרגילו אותו לשגרת הטיולים החדשה והשתדלו שלא לדלג על טיולים גם במזג אוויר קיצוני.

חרדה מהישארות לבד בבית

Alternate Text אם אתם מוציאים את הכלב בשעות קבועות ומתאימות ויש לו הרגלי אכילה קבועים ועדיין מצאתם אותו עושה צרכים בבית זה יכול לנבוע מחרדה מהישארות לבד בבית. בעת החרדה, הרגש הוא חזק והכלב לא יכול לשלוט על עצמו. אם הכלב עשה את צרכיו על המיטה שלכם זה עוד יותר יכול להביע את הזדקקו אליכם והפחד להיות לבד ושאולי לא תחזרו. במקרה שיש לכם חשד לחרדת נטישה אצל הכלב, יש לפנות לקבל ייעוץ מכוון עם מאלף/ת או אנשי מקצוע לטיפול בחרדת נטישה.
למידע נוסף עברו אל: חרדת נטישה.

התרגשות או פחד

Alternate Text כאשר כלב עושה פיפי מהתרגשות או מפחד הדבר אינו רצוני או נשלט. לרוב זה יקרה רק אצל גורים אך לעתים זה עלול לקרות גם אצל כלבים בוגרים כתוצאה מהתרגשות רבה או כתגובה ביולוגית לפחד. במקרה כזה, אל תכעסו על כלבכם כיוון שזה רק יגרום להגברת ההתרגשות או הפחד ויחמיר את הבעיה. במקרה הצורך, יש להתייעץ עם מאלף/ת.


שאלות ותשובות

הכינו עבורו "פינת שירותים" זמנית מרופדת בעיתונים/פדים או בכלוב אילוף או באיזור מסוים בבית וחסמו אותו ע"י גדר אך אל תנזפו בו אם יעשה פיפי במקום אחר בבית. במקביל השתדלו לצאת אתו לטיולים כמה שיותר, בעיקר בלילה, השכם בבוקר ולאחר כל ארוחה שלו. בנוסף, בכל פעם שיעשה את צרכיו בחוץ - שבחו אותו ע"י ליטוף, אמירת "כלב טוב", "כל הכבוד" ו/או צ'ופר. עם הזמן, במשך כחודש, צמצמו יותר ויותר את איזור עשיית הצרכים של הכלב בבית.