הכלב שלי ואני

כל מה שתרצו לדעת על גידול כלב

Alternate Text

סוציאליזציה

תקשורת בין כלבים

חשוב להכיר ולהבין כי כלבים מתקשרים ביניהם בעיקר דרך שפת הגוף, התנועות שהם עושים והקולות שהם משמיעים, כמו למשל: זנב מורם, גוף סמור, אוזניים מורמות ונביחות. בדרך זו נוכל להבין את המסרים שהם מנסים להעביר לנו ואת התקשורת בינם ובין כלבים אחרים. בדף זה תוכלו למצוא מידע על חשיבות הקשר והתקשורת בין כלבים ותרומת המשחק לקשר זה.

חשיבות הקשר עם כלבים אחרים Alternate Text

Alternate Text כלבים, בעיקר גורים, זקוקים לחברת בני מינם. הם מלמדים אחד את השני את הגבולות, משחקים ונהנים יחד. בנוסף, היות וכלבים מקורם במשפחת הזאבים, הם זקוקים ל"להקה" שלהם, לחברת כלבים אחרים. לכן, הקשר עם כלבים אחרים חשוב לגדילה נכונה ובריאה של כלבכם - גם אם אתם משחקים עם כלבכם הרבה ויוצאים איתו לטיולים, הכלב שלכם עדיין זקוק לכלבים סביבו, למשחק איתם ולתקשורת איתם.

Alternate Text לכלבים שפה ודרכי תקשורת משלהם וכלב שמונעים ממנו להיפגש עם כלבים אחרים עלול להיות כלב מתוסכל. בנוסף, כלב שלא מאפשרים לו לבוא במגע עם כלבים אחרים עלול לפתח פחד או תוקפנות. לכן, השתדלו להפגיש את הכלב שלכם עם לפחות כלב אחד שונה ביום. בתחילה הניחו להם לרחרח זה את זה (עם רצועה) ואם הם מסתדרים ביניהם אפשר לתת להם לשחק, כמובן במקום בטוח ומוגן כגון גינת כלבים מגודרת.


משחק בין כלבים Alternate Text

כאמור, ישנה חשיבות רבה למשחק ותקשורת בין כלבים, אבל איך נדע שהמשחק שלהם והתקשורת ביניהם נכונה ובריאה ולא נגררת לתוקפנות?

משחק "חזק"
Alternate Text לעתים, כלבים משחקים "חזק" מידי וזה לא תמיד מתאים לכולם וחלק מהכלבים עלולים לפתח חשדנות ופחד ולהיות תוקפנים גם כלפי כלבים אחרים בעתיד. לכן, אם ראיתם שכלבכם משחק בדרך שהכלב מולו לא מסוגל להתמודד עימה, או ההפך, רצוי לתקן את הכלב על כך ולחזק אותו כשהוא משחק רגוע.

משחקי "שליטה"
Alternate Text לפעמים נוצרים משחקי "שליטה" בין הכלבים, למרות שזהו דבר טבעי לרוב בין כלבים זה עלול להגיע למצב של תוקפנות. אם הכלבים מכירים זה את זה, הם מכירים את הגבולות אחד של השני ויודעים לתקשר טוב ולהעביר מסרים זה לזה, אם הכלבים הם זרים זה לזה, יש להשגיח עליהם כיוון שכלב עלול להרגיש שהכלב השני לא נותן לו לשחק או להתאושש ולכן עלולה להיווצר תוקפנות ואף נשכנות ביניהם. לכן, כאמור, יש לתקן את הכלב בהתנהגות לא רצויה ולחזק כאשר מתנהג כראוי ולהפגיש בין הכלבים בצורה הדרגתית ולתת להם לרחרח ולהכיר זה את זה.

סימני "אזהרה"
Alternate Text כאשר כלב משחק עם כדור או עם מקל למשל, הוא עלול להרגיש רכושנות וכאשר כלב מתקרב הוא עלול לתקוף אותו, זה יכול להתבטא בתחילה בסימני "אזהרה" כלפי הכלב השני - בנהימות, נביחות ואף להסתיים בנשיכות. לכן, חשוב להכיר את המגבלות של הכלב שלכם ושל הכלבים שנמצאים לידו ובמקרה הצורך להימנע מלשחק עם הכלב או לתת לו לשחק כאשר ישנם כלבים נוספים.


בעיות תקשורת עם כלבים אחרים Alternate Text Alternate Text

בין אם אתם בטיול עם כלבכם או בגינת כלבים יש לשים לב לתקשורת וליחסים שבין כלבכם ובין כלבים אחרים. יש להתחשב ב שפת הגוף של הכלב שלכם ושל הכלבים האחרים.

Alternate Text כשאתם בטיול עם כלבכם שימו לב לשפת הגוף של כלבכם מול הכלב שמולכם וכן גם לבעליו. לא כל הכלבים מסתדרים עם כל הכלבים ולא כל הכלבים מעוניינים במשחק או תקשורת במהלך הטיול (בין אם זה קשור למצב הרוח של כלבכם או ל"וויב" שהוא מקבל מהכלב שמולכם). אם אתם מרגישים כי עלולה להיווצר בעיה או עלול להיות גורם המלבה את כלבכם, הרגיעו את הכלב, הסיחו את דעתו, במקרה הצורך אמרו לו לשבת ואף עברו צד כדי להימנע ממפגש עם הכלב שמולכם. לעיתים, אם הכלב לא מצליח להירגע הלכו איתו צעד קדימה צעד אחורה, נסו לשמור איתו על קשר עין, המטרה היא להסיח את דעתו כמה שאפשר עד שהכלב שממולכם יעבור.

Alternate Text בנוסף, חשוב שתכירו את המגבלות של כלבכם אם הוא פחדן למשל, להפגיש אותו בתחילה עם כלב רגוע יותר ואם הוא נוטה לתוקפנות, לטפל בבעיה הזו עם מאלף/ת, לפני מפגש עם כלבים אחרים. לרוב, כלבים יודעים להסתדר ביניהם יותר טוב משאנחנו נדע לפרש את התקשורת ביניהם ולכן הניחו להם לשחק, כמובן תוך כדי השגחה וידיעת המגבלות של כלבכם.

Alternate Text

בעל חיים נוסף בבית Alternate Text

כלב נוסף בבית

Alternate Text אם קיים עוד כלב בבית הביאו גם אותו אל מקום האימוץ כדי ש ההיכרות הראשונית תתרחש במקום ניטראלי. אפשרות נוספת היא להפגיש בין שני הכלבים בחוץ עם הגעתו של הכלב החדש, לפני כניסתו הראשונה לבית.
Alternate Text הקפידו שלשניהם תהייה רצועה ותנו להם להריח אחד את השני. אם הם לא מסתדרים, הפרידו ביניהם עד שיירגעו ונסו שוב. טיילו עם שניהם יחד כדי שירגישו כחבורה ואז חיזרו כולם יחד הביתה (רצוי שאדם נוסף יהיה נוכח כדי שתוכלו לשלוט בשני הכלבים בנפרד במקרה הצורך).
Alternate Text הפרידו בין כלי האוכל של שני הכלבים והרחיקו את הצעצועים של הכלב הקיים. השגיחו שהשניים לא יריבו ביניהם.

חתול בבית

Alternate Text במידה ויש חתול בבית, שימו לו כלי לאוכל ומים במקום גבוה מחוץ להישג ידו של הכלב והשאירו לו אפשרות לברוח למקום גבוה, כמקום מפלט במקרה והכלב יירצה לתקוף אותו.
Alternate Text מומלץ להשאיר את הרצועה על הכלב החדש בכל עת כדי שתוכלו לשלוט בו במקרה הצורך, ולא לתת לו לרדוף אחרי החתול אפילו כמשחק. נסו להסיח את דעתו עם חטיף או צעצוע.
Alternate Text גם החתול וגם הכלב צריכים ללמוד את הגבולות אחד של השני ולכבד אחד את השני, והכי חשוב להיות ערניים למצב.

Alternate Text

שאלות ותשובות

אם הכלבים מכירים זה את זה, הם מכירים את הגבולות אחד של השני ויודעים לתקשר טוב ולהעביר מסרים זה לזה ואין סיבה לדאגה, אם הכלבים זרים זה לזה, יש להשגיח עליהם כיוון שכלב עלול להרגיש שהכלב השני לא נותן לו לשחק או להתאושש ולכן עלולה להיווצר תוקפנות ואף נשכנות ביניהם.

כשאתם בטיול עם כלבכם שימו לב לשפת הגוף של כלבכם מול הכלב שמולכם וכן גם לבעליו. אם אתם מרגישים כי עלולה להיווצר בעיה או עלול להיות גורם "טריגר" לכלבכם, הרגיעו את הכלב, הסיחו את דעתו, במקרה הצורך אמרו לו לשבת ואף עברו צד כדי להימנע ממפגש עם הכלב שמולכם. לעיתים, אם הכלב לא מצליח להירגע הלכו איתו צעד קדימה צעד אחורה, נסו לשמור איתו על קשר עין, המטרה היא להסיח את דעתו כמה שאפשר עד שהכלב שממולכם יעבור. כמובן שניתן ורצוי להתייעץ עם מאלף/ת.

הביאו את הכלב אל מקום האימוץ כדי שההיכרות הראשונית תתרחש במקום ניטראלי או הפגישו בין שני הכלבים מחוץ לבית לפני כניסתו לבית החדש. הקפידו שלשניהם תהייה רצועה ותנו להם להריח אחד את השני וטיילו יחד. אם הם לא מסתדרים, הפרידו ביניהם עד שיירגעו ונסו שוב. בנוסף, הפרידו בין כלי האוכל שלהם והרחיקו את הצעצועים של הכלב הקיים.